هایپر مدیا | مرکز جامع خدمات رسانه ها / نگارش روزنامه |
|
|
اندازه فونت |
|
پرینت |
|
برش مطبوعاتی |
|
لینک خبر | جابجایی متن |
|
نظرات بینندگان |
رمز پیروزی، رمز بقا/دکتر علی رضا زاکانی
بخشی از آیه 11 سوره رعد “ إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِم” حاوی پیامی روشن در کسب نعمت هاست که با تاسی به اسلام و پیروی صادقانه مردم بزرگ ایران از حضرت امام (ره) در پیروزی انقلاب اسلامی متجلی گشت و امروز بعد از سی و یک سال نیز توجه به آن در ایستادگی و تداوم تغییر و تکامل این ملت در پیگیری آرمانهای انقلاب زمینه دریافت نعمتی افزونتر از شرایط کنونی را برای ما فراهم خواهد نمود. اما هشدار بیان شده در آیه 53 سوره انفال” ذلِكَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَابِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ” حکایت از آن دارد که تضمینی برای بقای نعمت در صورت عدم پایبندی و دقت در حفظ و صیانت از آن نیست، پس باید کوشید ضمن صیانت از میراث بزرگ امام و شهیدان بر آن افزود و تحویل آیندگان داد. انقلاب اسلامی با ظهور خود مرگ استبداد وافول استکبار را نوید داد و آزادی و استقلال و جمهوری اسلامی را به ارمغان آورد و امروز ضمن الگو بودن در جهان اسلام و مستضعفین، راه خویش را در تحقق جامعه اسلامی سپری می کند. باید موفقیت های گذشته را پاس داشت و برای تکرار آن تلاش کرد. راه طی شده پر افتخار اما سخت بود و حتماً راه آینده نیز سخت تر خواهد بود چرا که دوره جهاد اکبر است و باید در حد و اندازه مشقات خاص این دوره ظاهر شد.
از این رو در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در پاسخ شایسته و درخور به خروش پر شعور ملت فهیم مان در 9 دی می بایست به نکات زیر گفته دقت نماییم:
تاکید بر ارزش های انقلاب اسلامی و تلاش خالصانه برای تحقق آنها پایه اساسی کسب توفیقات الهی است که اهتمام به آن تکرار موفقیت های ما را بدنبال خواهد داشت.
تبعیت از ولایت فقیه بعنوان ستون خیمه انقلاب و فصل الخطاب قرار دادن ایشان در گره گشایی از اختلافات و رفع موانع در فرازو فرودها و توجه به ضرورت فرآیندسازی تحقق خواسته های معظم له امری لازم و ضروری است که ضمن عبور جامعه از موانع فرارو، زمینه توفیقات را پیش از پیش فراهم خواهد کرد.
اصرار بر وحدت احاد ملت در سطوح متفاوت بویژه در میان احاد مردم ، جریانات متعلق به گروه ها و تشکل های سیاسی وفادار به نظام اسلامی و نهایتاً در میان مسئولان نظام در ردههای مختلف، بستر جهش های عظیم را فراهم کرده و مانع افول و هزیمت ما خواهد شد.
دوری از دشمنان و ایادی نظام سلطه و ابراز برائت از همه عوامل و دست نشانده های داخلی و خارجی آنها مانع از نفوذ بدخواهان و تشتت صفوف ما خواهد شد، مطلبی که در هیچ یک از مواقف پیش رو نباید نسبت به آن غفلت کرد.
پرهیز از افراط و تفریط و توجه به روشنگری و جذب حداکثری در کنار شناسایی عوامل پیدا و پنهان فتنه و مواجهه همه جانبه با ریشه های این امر شوم مصونیت بخش آینده خواهد بود و از چالش های پیرامون انقلاب خواهد کاست. بهره گیری از همه ظرفیت های کشور و کوشش در جبران فرصت های از دست رفته با برنامه ریزی درست و تفاهم حداکثری بین ملت، نخبگان جامعه و مسئولان نظام اسلامی مایه رشد و پیشرفت و خدمت صادقانه به مردم خواهد شد در حالی که غفلت از آن ما را مستحق عذاب الهی خواهد نمود.
بی شک رمز پیروزی همان رمز بقا است پس باید کوشید هم پایبند به ارزش ها بود، هم پیروی از منویات رهبری معظم کرد و هم اتحاد و وحدت را پاس داشت که به فضل الهی با تجلی همه آنها در 22 بهمن امسال، فصل جدیدی در رونق بخشی به امورات کشور و حرکت در مسیر رشد معنوی و مادی کشور را خواهیم دید. انشاءالله
بازتاب
پنجره 30
نگاهی به روابط ایران و مصر/ گفت و گو با فروز رجایی فر
محمد حسین فرهادیان (کرمان): وقتی نام مصر عنوان می شود، یک تاریخ و تمدن کهن در جلوی چشم ما نمایان می گردد و شاید همین نگاه، ما را نسبت به اوضاع امروز مصر غافل کرده است. ملت های ایران و مصر دوره های متفاوتی را به لحاظ رابطه با یکدیگر پشت سر گذاشته اند و امروز در شرایطی مبهم از این لحاظ به سر می بریم. مطمئنا روابط دولت های ایران و مصر تأثیر عمیقی بر روابط بین ملت های این دو کشور گذاشته است... حاشيه نگاه داشتن مصر تا حدودي به تقويت مسائل داخلي(تقويت بنيه هاي اقتصادي،سياسي،فرهنگي، علمي،امنيتي و...) بر مي گرددواز سوي ديگر يارگيري در منطقه و تقويت جايگاه دوستان ايران و دلدادگان انقلاب اسلامي در منطقه را طلب ميكند كه خودبه خود به تعارض با رژيم هاي متحجر منطقه مي انجامدو از اين سو تعارض با يك نظام به صورت مستقيم(البته اين مقابله و تعارض لزوما نظامي نيست) با يك رژيم راحتر و سهل تراز مقابله با چندين كشور به طورهمزمان است. البته وابستگي هاي متقابل بين رژيم هاي متحجر منطقه و اين رژيم ها با آمريكا و استكبارجهاني نوعي درهم تنيدگي بين اين دو نظر پديده آورده است ولي هركدام مي تواند نسبت به عنوان مطرح شده غلظت بيشتري داشته باشد... هرچند که نمی توانم دیدگاه های خانم رجایی فر را کاملا تأیید کنم، اما این مسئله که نگاه به رابطه ایران و مصر باید از دیدگاه حضرت روح ا... باشد را اصل اساسی طرح ایجاد رابطه می دانم و از سوی دیگر، این ایجاد رابطه باید در نهایت عزت صورت گیرد. البته گفته های سخنگوی وزارت امورخارجه را بسیار کلی و ناقص (مانند همه دیپلمات ها) می دانم، اما جای دادن آن پس از مصاحبه دکتر رجایی فر، خود نوعی جهت دهی به خواننده است. اگر بتوان با چنین دیدگاهی وارد این عرصه شد و دوباره گرفتار مصلحت اندیشی های دیپلماتیک و محتاطانه نشده و خط امامی عمل کرد، می توان به رابطه با مصر مثبت نگریست.
پنجره 29
خودتان تورم را محاسبه کنید/ سعید رجبی
علی ابراهیمی (آمل): بهتر نبود با یکی از مسئولین اقتصادی دولت و بانک مرکزی هم به گفت وگو می پرداختید و نظرات آن ها را هم منعکس می کردید؟ پرونده شما خیلی یک طرفه بود؛ طوری که خواننده احساس می کرد دولت تا دیده است تورم بالا رفته، شاخص ها را تغییر داده تا تورم پایین بیاید و حالا دارد می آید! و حتی به این نکته هم اشاره نشده بود که با همین شاخص ها، تورم تا 25 درصد بالا رفت.
چرا موقعی که تورم بالا می رود یا موقع تغییر شاخص ها، کسی از این موضوعات حرف نمی زند؟ چرا با مسئولین بانک مرکزی مصاحبه نکردید تا روشن شود چرا شاخص ها را این طور تغییر داده اند و پاسخ آن ها چیست؟ اصولا در پرونده های تخصصی که خواننده اطلاع دقیقی ندارد به خصوص در موارد اقتصادی، پرونده یک طرفه درست کردن ارزشی ندارد. می شود دقیقا معکوس حرف های شما را در پرونده ای بدون کوچکترین دروغ به مردم انتقال داد!
پنجره 25
ظاهر مذهب و مذهب ظاهر/ یوسفعلی میرشکاک
محمدرضا منفرد (زنجان): در شماره 25 آن مجله مورخه پنجشنبه 3/10/8٨ در صفحه چهار، قسمت بازتاب مربوط به پنجره ٢٣، ذیل مطلب (ظاهر مذهب و مذهب ظاهر) که انتقاد «سیدصادق حسینی» از «یوسفعلی میرشکاک» است، مطلبی عنوان شده که با توجه به کلیت سخن آقای حسینی، حکم صادر شده از طرف ایشان به عموم شیعیان پیرو مکتب ابنعربی برمیخورد و دامن بزرگان عارف و عالمی را میگیرد که اصلا و تبعا و در فقه و مکتب شیعه بودهاند.
در بخشی از مطلب آقای حسینی نوشته شده است: «بنده یقین دارم که هر شیعهای که به تمجید ابنعربی پرداخته و در این میدان سخن رانده و یا قلمفرسایی کرده است، از روی تحقیق آثار وی نبوده، بلکه درنتیجه تقلید و شنیده هایی از این و آن بوده است.» این سخن آقای حسینی توهین به همه عارفان و عالمان بزرگی است که پیرو مکتب عرفانی ابنعربی بوده و یا به تبلیغ و تمجید شخصیت او و ترویج آثار آن عارف نامی پرداخته اند. همچنین در مورد شخص ابنعربی یک حکم تنگنظرانه و تعصبی اعلام شده که مقصود مخالفت با تشیع بوده که لازم است دقت شود که عرصه عرفان، محل نزاعهای فرقهای و اختلافات متعصبانه نیست و نمیتوان به همین سادگی و با لیست کردن چند مطلب توضیح داده نشده، در مورد شخصیت ابنعربی چنین قضاوت عجولانهای را روا داشت؛ در حالیکه نظریه عرفانی ابنعربی در مورد اختلاف مذاهب، خود مؤید این مطلب است که او درصدد حل و توضیح بنیادین اختلاف مذاهب بوده است و نه دامن زدن به اختلافات میان آن ها.
پربينندهترينهاي پنجره 30
مردم ایران آیت الله را می خواهند
انقلاب اسلامی، یک حرکت شبانه روزی است
تا مبارزه هست، ما هستیم
امروز؛ نوبت ماست
اول راهیم
مشترکین جدید
خانم میترا کاشانی (تهران)
آقای حسین ایثاری نیا (تهران)
ربابه عبادی (تهران)
یعقوب تهرانی (تهران)
محسن پارسا (تهران)
مریم آرزومندی (تهران)
وحید صالحی (تهران)
|
میثم طبری (مشهد)
محمود خلخالی (مشهد)
معصومه محمدزاده (زاهدان)
محسن قلندریان (قم)
زهرا مستوری (اهواز)
جعفر خاکباز (کرمان)
انقلاب زنده است، زنده باد انقلاب
اينك «پايان تاريخ» است. شايد اين سخن توسط عدهاي به سخره گرفته شود، اما كساني كه به نجواهاي تاريخ گوش ميسپارند، زمزمههاي پاياني تاريخ را ميشنوند. پايان تاريخ، زماني است كه از يك منظر، بشر به «آخرين گناه» دست زده است. آخرين گناه، بيشك بزرگترين گناه اوست و اين گناه حاصل معاملهاي تاريخي در آخرين دسيسه شيطاني است. با وقوع آخرين گناه است كه ساخت نفساني، صورتي تمام مييابد و پس از آن دچار نهيليسمي تمامعيار ميشود و بحران، زندگي انسان را فرامي گيرد.
نخستين بار «يوهان ولفگانگ فون گوته» بود كه اين زمزمهها را شنيد و در «فاوست» پرده از راز اين معامله برداشت و از فروش روح انسان سخن گفت. بعدها «فردريش نيچه» بود كه به اين گناه آگاهي يافت و ديوانهوار، از مرگ خدا خبر داد و آنگاه نوبت به «مارتين هايدگر» رسيد. هايدگر اما از نشستن موجود بهجاي وجود، سخن گفت و انسان را بر لبههاي پرتگاه آخرالزماني مشاهده كرد؛ انساني كه در لبه پرتگاه نشسته و از نفس خود بتي ساخته و آن را برجاي معبود گذشته خود قرار داده. انگار اين شيطان بود كه به او ميآموخت كه اگر قرار است چيز ديگري غير از خدا پرستيده شود، چه كسي بهتر و شايستهتر از انسان. پس «رنه دكارت» بتي در شمايل انسان ساخت و به پرستش او مشغول شد و ديگران نيز همانند او.
با اين همه، از گوته تا هايدگر و حتي تا اين اواخر متفكران تازهتر، تنها نعرههاي آخرالزماني انسان جديد بود كه از لايههاي درونياش شنيده شد و در اين ميان تنها شايد «ميشل فوكو» بود كه زمزمههاي تازهتري شنيد.
در ميان «انسانهاي جديد»، در «دنياي قشنگ جديد»، در ميان اتمسفر مدرن، در ميان گرد و غبار تكنولوژي و در ميان انسانهايي كه عليرغم بزرگي در ميان تاروپودهاي هزارلايه مدرن گرفتار شده بودند و حتي در ميان همه كساني كه هنوز رنگ و بوي انسان جديد را بهخود نگرفته بودند، فوكو مردي را در ميان يك ملت تاريخي ديد كه روح سركش او بر عظمت هيولايي دنياي تازه غلبه يافته و همه تاروپودهاي عصر مدرن را پاره پاره كرده است. اما با اين حال فوكو قادر به درك همه عظمت او نبود.
«سيدروح ا... خميني» در ميان اين همه انسان، روحي به روشنايي خورشيد و دلي به سپيدي پيامبران داشت. امام كه سالها ملت خداپرست ايران را در برزخ خداپرستي و خودپرستي ميديد، بار ديگر از خدا گفت و ملت تاريخي ايران را به تسليم در برابر او فراخواند. امام با روحي كه نشاني خدا داشت، نفسي الهي در كالبد ملت دميد و از آن امتي خداخواه ساخت تا دومين رستاخيز جهاني اسلام برپا شود.
با وجود اين، آخرين دسيسه، ماهيتي هزارلايه دارد و ظاهري بسيار فريبنده كه از بتپرستي تازه، صورتي انساني ميسازد و از نفس اماره، ظاهري مظلومانه و حق به جانب؛ گناه را مباح ميشمارد و مباح را گناه و در لابه لاي حق، باطل را جاي ميدهد و آن را جلوهگر ميسازد. آخرين دسيسه در مسخ مفاهيم و وارونه كردن آنها هنري بهغايت دارد و تمامي شيريني دنيا را به يكباره به انسان داده است. انقلاب اسلامي اگرچه به رهبري پيري وارسته و گذر كرده، صورت گرفت اما گذر امت از ميان اين لايهها، هنوز در آغاز راه است و گذر از هر لايهاي، انقلابي ديگر ميطلبد و هر انقلابي نيازمند عزمي تازه است. انقلاب هرچه در لايههاي عميقتر رخ دهد، پيچيدهتر و سختتر است. انقلاب آخر اما سختترين انقلاب است؛ انقلابي است در عميقترين لايههاي نفساني و جدال با آخرين بت، آخرين نجاتبخش و فرستاده را ميطلبد.
انقلاب اسلامي در آغاز راه است، انقلاب زنده است، زنده باد انقلاب