هایپر مدیا | مرکز جامع خدمات رسانه ها / نگارش روزنامه |
|
|
اندازه فونت |
|
پرینت |
|
برش مطبوعاتی |
|
لینک خبر | جابجایی متن |
|
نظرات بینندگان |
عطر گلاب در دروازه تمدن جهان /علی رضا مجیدی
با آغاز فصل بهار سرتاسر ایران زمین، سرشار از زیبایی های نخستین فصل سال، میزبان گردش گرانی می شود که از دور و نزدیک قصد سفر کرده اند تا بهار را در شهرها و جای جای این سرزمین بیشتر باور کنند. آیین ها و مراسم سنتی که در این روزها در شهرهای مختلف ایران برگزار می شود، مقصد اصلی این گردش گران است؛ گردش گرانی که هم می توانند منابع گردش گری کشور را بیشتر و بهتر کشف کنند و هم باعث رونق صنعت گردش گری در گوشه و کنار آن شوند.
هر سال با آغاز اردی بهشت، وقتی میان کویر، زمین های سرسبز استان کاشان پوشیده از گل های صورتی رنگ محمدی می شود، عطر مست کننده آن، نوید آیین سنتی «گلاب گیری» را می دهد. آیینی که از سالیان دور، بهار اهالی قمصر، نایین و دیگر شهرهای کاشان را معنا می دهد و همین مراسم، سال ها مقصد اصلی سفر اکثر گردش گرانی است که می خواهند از نزدیک شاهد این آیین سنتی بهاری باشند.
جاده های منتهی به شهر کوچک کاشان که این سال ها با وجود استقبال از توریست های بسیار، وسعت چندانی پیدا نکرده اند، برای میزبانی از این گردش گران که گاهی روزانه تعدادشان به حدود یک میلیون نفر می رسد، در پنجشنبه ها و جمعه های اردی بهشت با ترافیک اتوبوس ها و سواری های شخصی روبه رو می شوند.
تبلیغات درباره آیین گلاب گیری در خارج از ایران و تبلیغات شفاهی که در خود ایران همه جا دهان به دهان نقل میشود، وجود بناهای تاریخی و جاذبه های گردش گری که میتوانند همزمان با مراسم گلاب گیری مورد استفاده قرار بگیرند، نزدیکی مسیر کاشان به پایتخت، سنتی ماندن آداب گلاب گیری و خلق و خوی اهالی شهر کاشان و... همگی باعث شده تا «گلاب گیری» در شهرهای بزرگ و حتی روستاهای کاشان، هر سال با استقبال تعداد بیشتری از گردش گران ایرانی و خارجی روبه رو شود. به طوری که به گفته عباس سلیمانيان، (معاون گردش گري اداره ميراث فرهنگي، گردش گري و صنايع دستي كاشان)، تعداد تخت های اقامتی شهر کاشان، قمصر و نیاسر در روزهای گلاب گیری جواب گوی همه گردش گران نیست. بنابراین هتل های اميركبير (۳ ستاره)، سياح (۲ ستاره) و هتل آپارتمان های كوثر و گلشن و گلستان قمصر كاشان و سه مهمان سرای آن و حتی «خانه تاريخي احسان» هم که به صورت اقامتگاه سنتي ميزبان مسافران است، نمی توانند پذیرای این تعداد گردش گر باشند.
سلیمانیان معتقد است: «این سال ها که آیین گلاب گیری به عنوان یک جاذبه گردش گری، بیش از گذشته به گردش گران داخلی و خارجی شناسانده شده است و مراسم و جشنواره گلاب گیری، به جای یک روز در تمام روزهای ماه اردیبهشت معمول برگزار می شود، توسعه امکانات مناسب برای پذیرایی از گردش گران به نیاز اصلی شهرهای کاشان، قمصر و نیاسر بدل شده است. طبق آماری که ما از بازدید خانه های تاریخی کاشان داریم، در ماه اردیبهشت روزانه حدود یک میلیون نفر از کاشان بازدید می کنند که مسلما این تعداد، تنها بخشی از گردش گرانی هستند که برای بازدید از آیین گلاب گیری به استان کاشان سفر کرده اند. چین، ژاپن، آمریکا و اروپا و همچنین تمامی شهرهای ایران به خصوص تهران مبدا اصلی بازدید کنندگان از مراسم گلاب گیری هستند. اکثر تورهای شهرهای بزرگ، اردی بهشت ماه خودشان را به تورهای گلاب گیری اختصاص میدهند؛ اما متأسفانه جاده های منتهی به شهرهایی که مراسم گلاب گیری در آن ها انجام می شود و تعداد تختهای اقامتی این شهرها، توان پذیرایی از این تعداد میهمان را ندارند. از این رو، گسترش امکانات گردش گری برای رونق این آیین که هر ساله انجام می شود، از اهداف اصلی سازمان میراث و گردش گری کاشان است.»
نزدیک به یک قرن از عمر این آیین باستانی بهاری میگذرد و این روزها 7500 خانوار کاشانی در برزک، قمصر، مرکزي، نياسر، شهر مشکات، حومه کاشان به ويژه دشت ناجي آباد و مناطق کوهستاني آزران؛ جوشقان و کامو به کشت گل محمدی مشغولند. وسعت گلستانهای گل محمدی کاشان به 1200 هکتار می رسد؛ زمینهای سبز و صورتی رنگی که علاوه بر جذب گردش گران در طول فصل گل و گلاب، برای حدود 100 هزار نفر نیز ایجاد اشتغال میکنند و امسال طبق پیشبینی جهاد کشاورزی کاشان پنج هزار تن گل محمدي از گلستان هاي مناطق مختلف کاشان برداشت خواهد شد و بيش از 78 ميليارد ريال درآمد ناخالص براي گلکاران به همراه خواهد آورد.
درآمدی که در صورت ساماندهی و برنامهریزی دقیق تر سازمان گردش گری، میتواند منبع درآمد بیشتری برای گلکاران، گلابگیران و حتی سازمان گردش گری کاشان باشد. دیدار از کارگاههای سنتی گلاب گیری جذاب ترین بخش سفر در روزهای جشن گلاب کاشان است که اگر در فضای وسیعتر به فعالیت بپردازند، میتوانند روزانه بیش از یک میلیون گردش گر را مهمان شهر کاشان کنند.
بهترین کارگاههای سنتی گلابگیری در قمصر و نیاسر کاشان فعالیت میکنند. برای مسافرت به این دو شهر، ابتدا باید خود را به کاشان رساند. قمصر در جنوب و نیاسر در غرب کاشان قرار دارد. فاصله تهران تا کاشان 246 کیلومتر است. از کاشان تا قمصر و نیاسر هم حدود 30 کیلومتر و بهترین زمان برای گشت و گذار میان باغهای گل محمدی و دیدن مراسم گلاب گیری؛ قبل از طلوع آفتاب تا یک ساعت بعد از آن است.
شهر تاریخی کاشان که قدمتش به آخرین دورههای يخچالي زمين شناسي برمي گردد و به خاطر 5000 سال سابقه هنر و معماري و آراستگي و پاكيزگي شهري در دوره اسلامي به «دروازه تمدن جهان» معروف شده بود، برای جذب گردش گران داخلی و به خصوص خارجی، تنها متکی بر مراسم گلابگیری نیست. اگر عازم کاشان میشوید، یک روز فرصت بسیار کمی است، برای آن که بتوانید از همه جاذبههای این شهر دیدن کنید.
باغ فین، چشمه سليمانيه، مسجد جامع کاشان، خانه تاريخي عباسيان که شامل سه خانه است و حدود سال 1245 به وسيله پدربزرگ آيت ا... سيدمحمد علوي بروجردي ساخته شده، خانه تاريخي عامري ها که به عنوان بزرگ ترين خانه تاريخي ايران به جامانده معماري دوره زنديه تا دوره قاجار است که با معماري سنتي و متناسب با اقليم كاشان بنا شده، مجموعه تاريخي بازار كاشان، تپه هاي سيلك، قلعه تاريخي جلالي، مجموعه يخچال هاي قديمي، برج و باروي يك هزار ساله كاشان، مسجد و مدرسه تاريخي آقابزرگ، كاروانسراي ميرپنج و... از دیدنی های دیگر شهر کاشان هستند که روزانه قابلیت میزبانی از صدها هزار گردش گر را دارند.
آدم ها می آیند، آدم ها می روند
آدم ها می آیند، آدم ها می روند.
***
آن ها که می آیند، چهره هایی بس گشاده دارند و آن ها که می روند، شاید، آن چنان که آمده اند باشند و شاید هم نه.
آدم ها می آیند، بعضی با دست پر و بعضی با دست خالی. آدم ها می روند، معمولا با دست خالی.
***
آدم ها می آیند، آدم ها می روند.
وقتی آدم ها می آیند، عده ای برایشان هورا می کشند، کف می زنند، تبسم می کنند. وقتی آدم ها می روند، بعضی برایشان هورا می کشند، بعضی هم بغض می کنند. آدم ها می آیند، آدم ها می روند، گاه بی آن که بدانند برای چه می آیند و گاه هم بی آن که بدانند برای چه می روند.
***
آدم ها می آیند، آدم ها می روند.
این رسم دنیاست. وقتی آدم ها می آیند، به تقلا می افتند تا در بر پاشنه مراد آنان بچرخد؛ تازه تا در می خواهد بر پاشنه مراد آن ها بچرخد وقتی است که آدم ها باید بروند.
آدم ها می آیند، آدم ها می روند، بی آن که بدانند برای چه می آیند و بی آن که بدانند برای چه می روند. رفت و آمد آدم های آشنا و گاه ناآشنا عرصه های مختلف، خود متر و معیار تحولات فرهنگ و جامعه است. و آن گاه که این آدم ها آیینه ای به دست گیرند، گوشه ای از زیر و بالای جامعه را باز می نمایانند؛ صفحه آدم های بخش فرهنگ و جامعه، آیینه ای است مقابل آدم های آشنا و گاه ناآشنای عرصه های مختلف.
***
آدم ها می آیند، آدم ها می روند....