56
57
|
هایپر مدیا | مرکز جامع خدمات رسانه ها / نگارش روزنامه |
|
|
اندازه فونت |
|
پرینت |
|
برش مطبوعاتی |
|
لینک خبر | جابجایی متن |
|
نظرات بینندگان |
سفرهای استانی میخواهد فرصتها را تقسیم کند /گفتوگو با علي سعيدلو، معاون اجرايي ریيس جمهور /مرضيه صافيان
در 59 سفر استانی بیش از 12 هزار مصوبه، برای پیشرفت، آبادانی و تعالی کشور تصویب و حدود 100 هزار پروژه آن اجرایی و عملیاتی شده است.
نزدیک شدن به روزهای انتخابات، فرصت مناسبی است که به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات از سوی منتقدان دولت نهم، یعنی سفرهای استانی بپردازیم. سفر هاي استاني كه شايد از ديد مدافعين، از ابتكارات دولت نهم محسوب مي شود و از ديد منتقدين، چالش هاي اقتصادي بسياري را سبب شده، همواره با تأییدات مقام معظم رهبری همراه بوده است و عموما هم برنامهای منسجم و اهداف خاص و مشترکی را دنبال کرده است. سفرهای استانی، از ديد مبدع آن یعنی دکتر احمدینژاد، میتواند به آشنایی رییسجمهور و هیئت دولت با مشکلات مردم از نزدیک، منجر شود.
از مهمترین دستاوردهای سفرهای استانی، میتوان به بالا بردن روحیه مردم و امید به زندگی، در بین آن ها اشاره کرد. براساس یک نظرسنجی 70درصد مردم، سفرهای استانی دولت نهم را برای اداره مشکلات کشور مفید مي دانند. بنابر اطلاعات دریافتی، در دولت نهم هر 22 روز، يک سفر استاني صورت گرفته است که در دور نخست، تعداد مصوبات اين سفرها به 6100 مورد رسیده که بيشترين مصوبات جلسات براي وزارت نيرو و زيربنا هاي اين بخش و کمترين مصوبات مربوط به وزارت امور خارجه بوده است. میزان تحقق مصوبات در دور اول سفرهای استانی90درصد اعلام شده که بیشترین تحقق آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. در دور دوم سفرهای استانی که با خراسان جنوبی آغاز و با سمنان به پایان رسید، تعداد مصوبات به 12000 رسید که هدف از انجام دور دوم سفرها، پیگیری مصوبات دور اول عنوان شده است. براساس مجموع آمارها تاكنون 70درصد مصوبات سفرهای استانی اجراء و نهایی شده و مابقی نیز در دست بررسی است. مصوبات ديگر سفرهای استانی نيز با روند روبه رشدی در حال اجرایی شدن است.
این در حالی است که بنا به گفته برخی از وزرای همراه رییسجمهور در این سفرها، اگر رییس جمهوری غیر از احمدینژاد بود، فرهنگ سفرهای استانی ایجاد نمیشد.
به انگيزه دهمين انتخابات رياست جمهوري بر آن شديم تا در گفت و گو با مهندس علي سعيدلو، معاون اجرايي رييس جمهور، كه پيگير اجراي مصوبات سفر هاي استاني است، به بررسي ابعاد اين سفرها و نقاط قوت و ضعف آن بپردازیم.
سفرهای استانی با رویکرد نگاه رییسجمهور محترم به چهار محور عدالت گستری، مهرورزی، پیشرفت و تعالی و خدمتگزاری به مردم، در آبانماه سال 84 آغاز شد. دولت برای عملی کردن اهداف متعالی انقلاب و ارزشهای والای اسلامی، سفرهای استانی را به عنوان یکی از راهکارها، در اولویت کاری قرار داد. بنابراین دولت برای توزیع عادلانه امکانات برای مناطق مختلف، تخصیص اعتبارات، ایجاد رفاه عمومی و ایجاد فرصت برای همه، ایجاد ارتباط مستقیم، بررسی نیازها و خواستهها، به میان مردم رفت. دولت نهم در راستای تحقق اهداف نظام، سندچشمانداز و برنامه توسعه، در 59 سفر بیش از 12 هزار مصوبه، برای پیشرفت و آبادانی و تعالی کشور تصویب نموده و حدود 100 هزار پروژه آن اجرایی و عملیاتی شده است.
فكر مي كنيد آيا دولت در انجام اين سفرها به اهداف موردنظر خود دست يافته است؟
دولت در این سفرها توانست علاوه بر شناسایی نیازها، امکانات و استعدادهای مناطق مختلف براساس اولویتها راهکار ارایه کند. یکی از مشکلات برخی از استانها، نبود زیرساختها است که به این مسئله در دولت نهم توجه ویژهای صورت گرفت، به طوری که بیش از 37درصد مصوبات، زیربنایی و فنی، 16 درصد آن ها تولیدی و اقتصادی، 17درصد فرهنگی و اجتماعی، 12درصد آموزشی و پژوهشی و 8درصد بهداشتی و درمانی است.
افزایش 5/2 برابری بودجه عمرانی در دولت نهم، نسبت به دورههای مشابه در گذشته، سرعت در اجراء، توجه به زیرساختها و حضور مسئولان اجرایی در میان مردم، تابلویی از عملکرد دولت ترسیم کرده است که در طول حیات انقلاب اسلامی در خدمترسانی به مردم و احیای گفتمان امام(ره) و ارزشهای اصیل اسلامی کمنظیر است.
شما به عنوان معاون اجرايي رييس جمهور، تا چه اندازه حمایتهای مقام معظم رهبری را در نزدیکی به اهداف دولت و کابینه در اين سفرها مؤثر میدانید؟
یکی از دستاوردهای مهم سفرها شکستن تابوی رابطه مردم و مسئولان بود که دولت توانست با ایجاد بستر ارتباط مستقیم، زمینههای خیزش خودباوری و اعتماد عمومی را زنده کند که ثمر آن تثبیت اقتدار هستهای و اقتدار ملی است. بنابراین سفرهای استانی از دیدگاه کارشناسان، مدیران اجرایی و مردم به طور کلی مثبت ارزیابی میشود، از همین رو نخستین و مهمترین حامی ایده سفرهای استانی، رهبر فرزانه انقلاب بوده اند و در توصیف این حرکت ارزشی، شیواترین بیانات را ایراد فرمودند و تحقق آن را یکی از آرزوهای دیرین خود تعبیر کردند.
سفرهای استانی در واقع، کلید تحول و دگرگونی بنیادین در ساختار و سیستم اداری و اجرایی کشور است و حاصل آن اندوختههایی است که دوست و دشمن به نقش آن در عدالت گستری، رشد و تعالی و عمران و آبادانی کشور پهناور اسلامی معترف هستند.
آقاي سعيدلو، دقيقا چه رویکردي منجر به شكل گيري ايده سفر هاي استانی به شیوه فعلي در دولت نهم شد؟
ایده سفرهای استانی دارای عقبه مستحکم در حکومت اسلامی است. سفرهای استانی در واقع پیامد اصلی پشتوانه نظری و عملی حکومت داری اسلامی است و دولت نهم برای احیای اهداف متعالی حکومت اسلامی و گفتمان امام(ره) سفرهای استانی را محملی برای رسیدن به این اهداف قرار داد.
ارتباطات چهره به چهره دارای عقبه تئوریک است؛ دستورات امام علی(ع) به مالک در عهدنامه، تجلیگاه اصلی این پشتوانه محسوب میشود. امام علی به مالک که نمونهای از کارگزاران حکومت علوی است، سفارش میکند که بخش مهمی از وقت خود را به ملاقات با مردم اختصاص دهد، به صورتی که حتی همراهان مانعی برای دسترسی مردم به حاکم نباشند تا مردم بتوانند بدون هرگونه واسطه و به صورت رودررو، با حاکم خویش گفتوگو کنند. امام علی در ادامه می فرماید که این کار (ارتباط چهره به چهره) را کوچک نمیپندارد، چه این که در حکمرانی اسلامی حل مشکلات ریز و درشت تکتک مردم به اندازه تفکر و تدبیر در مسایل کلان اهمیت دارد.
بنابراین با اتکا به چنین تفکری و تعهد به آن، سفرهای استانی در دستور کار دولت اسلامی قرار گرفت و این شاخصه علاوه بر صبغه اعتقادی، بیانگر میزان کارآمدی دولت نیز هست و اگر دولتی در صدد ارتقای شایستگی خود است، باید کارگزاران آن در دسترس مردم قرار بگیرند که آثار آن خود زیرساختی بنیادین برای بسیاری امور و اقدامات است.
تقویت سفرهای استانی در استمرار آن برای خدمت خلاصه میشود. دولت در این سفرها علاوه بر ارتباطات مردمی گسترده برای رسیدن به اهداف والای انقلاب اسلامی، مصوباتی برای عدالت گستری، پیشرفت و تعالی خدمت رسانی و مهرورزی دارد که بخش بزرگی از آن مصوبات با پیگیریها اجرایی شده است. لذا برای پیشبرد و تحقق این اهداف، نیازمند همراهی و همدلی همه دلسوزان نظام و کشور هستیم، تا نیازها و اولویتها پاسخ بگیرند و کشور یک دست به سوی قله پیشرفت و تعالی سوق داده شود. کار عمرانی زیادی در کشور آغاز شده است، اما به توجهات بیشتری نیاز دارد، همکاری نمایندگان محترم مجلس در پشتیبانی از اقدامات دولت و تخصیص اعتبارات کافی و افزایش آن میتواند، سرعت اجرا را افزایش دهد و رسیدن به مطلوبیتها را تسریع نماید.
آقای مهندس، آيا دکتر احمدینژاد و دولت وی، در صورت ادامه ریاست جمهوری به سفرهای استانی ادامه می دهند؟
همانطوری که گفته شد، سفر استانی جنبه اعتقادی دارد و با هدف عدالت گستری، تعالی و پیشرفت و خدمترسانی آغاز شده است. تا زمانی که فرصت ادامه خدمت باشد، به طور یقین در دولت آینده دکتر احمدینژاد سفرها ادامه خواهد یافت و برای دور سوم از دیدگاههای صاحبنظران، دانشگاهیان و فرهیختگان استانها و مردم بیش از پیش بهرهگیری میشود و چنانچه در مراحل برنامهریزی و اجرا، اشکالی هم وجود داشته باشد، در مرحله سوم نسبت به رفع آن اقدام میشود. دولت اسلامی معتقد است، مردم نعمت هستند و باید به خواستهها و نیازهای آنان رسیدگی کند. دوری کردن از مردم در قاموس دکتر احمدینژاد جایی ندارد، چون احمدینژاد مردی از جنس مردم است.
با اين اوصاف، چه راهکارهایی به منظور قوت بخشی و تأثیرگذاری بیشتر سفرهای استانی بايد درنظر گرفته شود؟
با اتمام دور دوم سفرهای استانی که از کارهای اساسی و مبنای دولت نهم بوده و فلسفه و جایگاه نظری و عملی آن نیز مشخص است، این الگو در کشور نهاینه شده است. مشاهده میکنیم که برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری نیز در شعارهای انتخاباتی، به مردم وعده میدهند که سفرهای استانی را ادامه خواهند داد. بنابراین سفر استانی هیئت دولت به عنوان یک اصل مورد پذیرش همگان قرار گرفته است و چون ریشه در مبانی درست و فطرت انسانی و اسلامی دارد، جایگاه خود را پیدا کرده است و تأیید مردمی سفر و توجه ویژه مقام معظم رهبری، خود محکم ترین دلیل برای دوام و ادامه سفرها است.
پیگیری مصوبات و اجرایی و عملیاتی کردن طرحها، یکی از راهکارهایی است که طعم سفرها را در کام مردم شیرین خواهد کرد؛ البته برای ادامه حضور در میان مردم، مطالعه دقیق و برنامهریزی خاصی در دست تهیه است و انشاءا... در دور سوم سفرها، آن چه وعده داده شده است، عملی میگردد و برآیند مصوبات ضامن قوت بخشی و تأثیرگذاری این سفرها خواهد شد.
رییس جمهور باید عمل گرا باشد /حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران
فضای انتخاباتی تا چند هفته پیش سرد بود و من هم متعجب بودم که چرا شور و هیجانی که لازم است به وجود نمی آید؟ اما خوشبختانه به واسطه فعالیت رسانه ها و صدا و سیما رفته رفته فضا بهتر شد. به اعتقاد من، در روزهای نزدیک به انتخابات، فضا بهتر نیز خواهد شد؛ از این جهت که مردم با آگاهی و معرفت بالایی وارد عرصه می شوند.
اما بخشی از آن نیز به عهده کاندیداهاست. این طور که در برنامه های تلویزیونی دیدم، مباحث را خیلی شفاف و خوب بیان می کنند و ایرادات و اشکالات را تا این جا خیلی خوب گفته اند. مردم منتظرند، بشنوند که برای رفع فقر و تبعیض، ایجاد اشتغال و به طور کلی در بخش های مختلف، کاندیداها چه برنامه هایی دارند. کاندیداها باید یک مقدار عمل گرایانه تر حرف بزنند و با شفافیت اعلام کنند که چه کاری می خواهند انجام دهند، چراکه مشخص است نظریه پردازی برای کشور کاری از پیش نمی برد و هرچند برای اداره کشور باید حرف های عملیاتی زد.
از آن جا که دموکراسی ما نوپاست، شاید مردم با دقت و حوصله ای که لازم است پی گیر انتخابات نباشند، ولی در یک جامعه با دموکراسی جاافتاده، کاری که مردم و رسانه ها انجام می دهند، این است که شعارها و برنامه های رییس جمهور پیشین را با عملکردش مقایسه می کنند و اگر دور بعد کاندیدا شد، نگاه می کنند که آیا شعارهایش عملی شده است یا نه، بعد تصمیم می گیرند که به آن فرد رأی دهند یا به شخص دیگر.
شاید به دلیل دموکراسی نوپای ما است که در این بخش در کشور ما کم کاری می شود و مردم با این گونه مفاهیم کمتر آشنا هستند. این وظیفه گروه های مرجع است که در این موارد نیز با مردم همراه شوند و آنان را در آن جهت هدایت کنند. رسانه ها نیز باید نقش پررنگ تری را ایفا کنند. باید آن چیزی که قرار بوده اتفاق بیفتد، با آن چیزی که الان در کشور وجود دارد مقایسه شود. این امر می تواند راه گشا باشد و چشم اندازی را به مردم نشان دهد تا آنان در مورد احمدی نژاد و یا هر کاندیدای دیگری به قضاوت برسند.
شخصا در مورد انتخاب کاندیدای مورد نظر، هنوز به جمع بندی مشخصی نرسیده ام، اما مؤلفه هایی مانند داشتن برنامه ریزی عملیاتی برای حل مشکلات کشور از معیارهای من است.
گذشته یک کاندیدا نشان می دهد که چقدر متعهد و پای بند به اصول است. یک کاندیدا باید عمل گرا باشد و برای اداره کشور فلسفه بافی نکند و در حقیقت کارکرد وی باعث رشد و تقویت و صلابت جمهوری اسلامی شود، عملکرد او نباید باعث تحقیر ملت شود، باید نسبت به ارزش های مذهبی و ملی ما پای بند باشد، پافشاری برروی پشتیبانی از آن ها را فراموش نکند، اهل مشورت و خردورزی باشد، به عقلانیت احترام بگذارد و از نخبه ها استفاده کند و مشاوران عالمی را به کار بگیرد و همچنین به دنبال تحول باشد، البته طوری که باعث نشود همه چیز را به هم بریزد. ایجاد تحول به این معناست که ما از وضعیت و موجودیت فعلی، بتوانیم یک جهش داشته باشیم و یک گام و خیزش به سمت تکامل برداریم.
حجم بزرگ واردات کنونی برای کشور سودی ندارد و مردم متضرر اصلی این واردات هستند. کشوری که خودش تولید کننده برنج و پرتقال و گندم است، اگر این اقلام را وارد کند رو به عقب می رود. در گذشته یاد ندارم که چنین اتفاقاتی در کشور افتاده باشد. ایجاد ثبات سیاسی و مدیریتی در کشور نیز یکی از شاخصه های رییس جمهور است. تغییر مرتب وزراء و مدیران ثبات سیاسی را متزلزل می کند.
در سطح بین المللی نیز باید تشخص جمهوری اسلامی ایران را حفظ کرد و باعث بالارفتن شخصیت کشور شد. نباید حرکاتی از رییس جمهور سربزند که باعث تحقیر ملت شود.