هایپر مدیا | مرکز جامع خدمات رسانه ها / نگارش روزنامه |
|
|
اندازه فونت |
|
پرینت |
|
برش مطبوعاتی |
|
لینک خبر | جابجایی متن |
|
نظرات بینندگان |
جهاد دانشگاهي در نگاه رهبر انقلاب
مقام معظم رهبري طي ساليان گذشته در مناسبتها، ديدارها و بازديدهاي مختلف با اعضاي جهاد دانشگاهي، بياناتي درباره جهاد داشتهاند كه در ادامه به برخي از آنها اشاره ميشود:
مولود مبارک انقلاب
- «... جهاد دانشگاهي را انتخاب كردم، چون جهاد دانشگاهي مولود مبارك انقلاب است... من هويت جهاد را در نظر دارم كه بركات زيادي هم بحمدالله داشته...»
- «جهاد دانشگاهي مركب از دو كلمه است؛ جهاد و دانشگاه؛ هم بايد در آن جهاد باشد، هم بايد متناسب با دانشگاه باشد. جهادي عمل كردن، مفهوم خاصي دارد. هر جور كاري، جهادي نيست.»
- «دايره جهاد شما علم و فناوري است؛ يعني شما اينجا از شمشير و نيزه و ژ-3 نميخواهيد استفاده كنيد؛ از مغز و امكانات انديشمندي درون انسان و فكر و قلم و چشم و اينها ميخواهيد استفاده كنيد.»
ـ «مجموعه، مجموعه علمي است؛ اما در چه جهتي باشد تا جهاد باشد؟ اين مهم است. نگاه كنيد ببينيد براي كشور شما، براي انقلاب شما، براي اهدافي كه اين انقلاب ترسيم كرده، كدام دشمن عنود در كمين نشسته و شما بايد با آن دشمن عنود مبارزه كنيد؟ كارتان در آن صراط كه شد، ميشود جهاد!»
رهبر معظم انقلاب، در تبيين مصداق اين تعريف جهاد دانشگاهي فرمودند: «وقتي كه راجع به سلولهاي بنيادي، شبيهسازي و اينطور كارها آقايان حرف زدند و بنده يا ديگري هم تجليلي از اين كار(ها) كردند، مقامات آمريكايي اعلام كردند كه براي علوم ژنتيك هم بايد شوراي حكامي بهوجود بيايد!...»
بازديد از پژوهشکده رويان (25/4/86)
نيروهاي انقلابي و علمي در يک جانب
«من فراموش نميكنم در سالهاي 1359 و اوايل 1360، اصلا بحث اين بود كه يك جانب، نيروهاي انقلابند و يك جانب، نيروهاي علمي و تخصصي هستند. آن روز نهادهايي مثل جهاد دانشگاهي، مثل تربيت مدرس، مثل اين مجموعههاي انقلابي و خود اصل جهاد سازندگي، ميدان آمدند و خواستند بگويند كه نه، اينگونه نيست؛ مجموعه نيروهاي انقلاب، نيروهايي هستند كه ميخواهند از همه بهرههاي الهي در جامعه، بهتر از ديگر انسانها استفاده كنند؛ از آن جمله از علم، از تخصص و تجربه و غيره.»
«شما اين حرف را روز اول گفتيد و پاي آن ايستاديد؛ الحمدلله ثابت هم شده است. امروز كشور شاهد نيروهاي فراواني در همه شئون است كه بچههاي انقلابند، بچههاي مؤمنند و بهره و حظ آنها هم از علم، آنچنان است كه اگر از افراد مشابه خودشان بهتر نباشد، حداقل از آنها كمتر نيستند...»
ديدار با جهادگران دانشگاهي (8/10/76)
مقابله با حذف جهاد از جهاد دانشگاهي
«... حتما عدهاي هم تلاش ميكنند كه مفهوم و بار ارزشي كلمه جهاد را از جهاد دانشگاهي حذف كنند؛ يقينا چنين تلاشهايي هست! بايد با اينها مقابله كرد؛ يعني بايد با اينها مبارزه كرد. اصلا جهاد، همين است؛ يعني مقابله با دشمن متعرض.»
«هر تلاشي جهاد نيست ... آن وقتي كه در مقابل، دشمني هست و شما با اين كار داريد با آن دشمن، دست و پنجه نرم ميكنيد، اسم اين كار در فرهنگ اسلامي، جهاد است؛ شكل مسلحانه دارد، شكل علمي هم دارد. شما در دانشگاه ميتوانيد اين جهاد را به بهترين وجهي انجام بدهيد؛ يعني گسترش فرهنگ عميق اسلامي.»
ديدار با جهادگران دانشگاهي (14/5/78)
علم جهادي و جهاد علمي
«در مورد جهاد دانشگاهي من اعتقادم اين است كه اين تركيب ـ جهاد و دانشگاه، و تلفيق جهاد كه يك امر ارزشي ـ معنوي است با علم و دانشگاه، داراي پيام است؛ نشان ميدهد كه ميتوان علم جهادي و نيز جهاد علمي داشت؛ اين همان كاري است كه شماها مشغوليد... جهاد يعني مبارزه براي يك هدف والا و مقدس، ميدانهايي دارد؛ يكي از ميدانهايش حضور در نبردهاي مسلحانه رايج جهاني است، ميدان سياست هم دارد؛ ميدان علم هم دارد؛ ميدان اخلاق هم دارد.»
ديدار جهادگران دانشگاهي (1/4/83)
هدفمند بودن کار جهاد
«در حركت جهادي، در علم جهادي، در تحقيق جهادي، اين عنصر (مبارزه با دشمن) حتما شرط است. دشمن هم مقصود آمريكا (منحصرا) نيست. حالا ما در مقام صحبت، دشمن واضحمان آمريكا و استكبار جهاني است. نه، دشمنها انواع و اقسامي دارند...»
«كار جهاد ميبايد هدفمند، درست متوجه به آرمانها و هوشمندانه و عاقلانه و دشمنشكن باشد...»
بازديد از پژوهشكده رويان (25/4/86)
حفظ اهداف
«... ارزشهاي انقلابي را همان چيزي را كه پانزده سال پيش، وقتي جهاد دانشگاهي به خودش مراجعه ميكرد ـ در يك سمينار، يا يك مشورت داخلي ـ و آنها را در خودش مشاهده ميكرد؛ آنها را جزو اهداف خودش بهحساب ميآورد. آن اهداف را در نظر مجسم كنيد و آنها را حفظ كنيد.»
ديدار با جهادگران جهاد دانشگاهي (8/10/76)
پژوهش هاي با کيفيت
«... اما وقتي نهادي و مجموعهاي با خصوصيات جهاد دانشگاهي ـ جوان بودن، انقلابي و ديني بودن، به وظيفه اعتقادي و ايماني و انقلابي بيش از وظيفه اداري تكيه كردن ـ متعهد و متصدي كار پژوهش بشود، قاعدتا پژوهش بايد معنا و كيفيت ديگر داشته باشد و جهش و رشد بيسابقهاي پيدا كند.»
ديدار جهادگران دانشگاهي (14/5/78)
جهاد دانشگاهي يک فرهنگ است
«مثلا در صدق جهاد اين است كه اين حركتي كه انجام ميگيرد، جهتدار و مواجه با موانعي باشد كه همت بر زدودن اين موانع گماشته ميشود؛ اين ميشود مبارزه. جهاد يعني يكچنين مبارزهاي، كه وقتي داراي جهت و هدف الهي بود، آنوقت جنبه تقدس هم پيدا ميكند. شما مبارزه علمي ميكنيد؛ زيرا اين كار شما بهطور واضح دشمنان بسيار سرسختي دارد كه نميخواهند اين حركت علمي و تحقيقي انجام بگيرد و لذا به نظر من جهاد دانشگاهي فقط يك نهاد نيست، بلكه يك فرهنگ است؛ يك سمتگيري و حركت است...»
«چند سالي است كه يك حركت مبارك علمي در كشور آغاز شده؛... بنده وظيفه دارم نسبت به حركت عظيمي كه دانشمندان، محققان و استادان ما در سرتاسر كشور ايجاد كردهاند، به سهم خودم حقگزاري و ابراز قدرداني كنم.»
«امروز آمدن من به اين مركز در واقع يك حركت نمادين است براي قدرشناسي از حركت علمي عظيم و وسيعي كه خوشبختانه در كشور ما شروع شده؛ اگر چه هنوز در آغاز راه است. اينجا را انتخاب كرديم. اولا به خاطر رويان، ثانيا به خاطر جهاد دانشگاهي.»
ديدار از پژوهشکده رويان (25/4/86)
ابراز لطف به جهاد دانشگاهي
«اولا بنده... هميشه در اعماق دل و جان خودم، محبت اين مجموعه يعني نهاد جهاد دانشگاهي و قدرداني نسبت به اين مجموعه را با خود همراه داشتهام و الان هم دارم ...»
ديدار با جهادگران دانشگاهي (8/10/76)
اصل جريان جهاد دانشگاهي
«خيلي خوشوقتم از اينكه بحمدالله آن نهال نورس اميدبخش، امروز به درخت تناور و ثمربخشي تبديل شده است...»
«... امروز جهاد دانشگاهي، پژوهشكدههاي متعدد و كارهاي تحقيقاتي بسيار خوب در بخشهاي مختلف دارد ...»
«به هر حال همه اين چيزها موجب ميشود كه بنده در طول اين سالهاي متمادي، ارادات قلبي خودم به جهاد دانشگاهي را همچنان حفظ كنم... جريان مستمري را مشاهده ميكنم كه به آن ارادت دارم و محبت ميورزم و آن، همان اصل جريان جهاد دانشگاهي است.»
ديدار با جهادگران دانشگاهي (14/5/78)
طرفداري از گسترش جهاد
«اولا خيلي خوشحالم از اينكه امروز در اين جا با جمع فرزانگان و نخبگان جوان و محققاني كه آينده درخشاني را براي فضاي علمي كشور نويد ميدهند، ديدار داريم ... نعمت وجود شما برادران و خواهران عزيز را به درگاه خداوند متعال عميقا شاكر هستم...»
«خوشبختانه جهاد به انتظاري كه از آن ميرفت، پاسخ داد. يكروز شايد فكر ميشد كه جهاد يك حركت گلخانهاي است كه براي نمونهسازي درست كرديم. امروز اين گلخانه دارد فضاي جامعه را به گلستان تبديل ميكند... اينكه شما در صفوف مقدم علم در بعضي از بخشها داريد حركت ميكنيد و آن را براي پيشرفت علمي و صنعتي و فناوري كشور بهكار ميگيريد و تحقيق را رشد ميدهيد، معنايش اين است كه اين گلخانه ديگر گلخانه نيست، بلكه فضاي باز و معطري است كه در حال گسترش است و من طرفدار اين گسترش هستم...»
ديدار با جهادگران دانشگاهي (1/4/83)
استقامت يکي از شرط هاي اصلي
«برادران عزيز، براي رسيدن به هدفهاي بزرگ، عمدتا چند عامل اصلي انساني وجود دارد: شرايط اجتماعي، موقعيتها، زمينهها و موانع هست؛ كسي نميخواهد منكر آنها بشود، ليكن وقتي كه شرايط آماده بود، لزوما هدفها مورد دسترس قرار نخواهد گرفت، مگر شروطي محقق باشد كه آن شروط، عمدتا شروط انساني است ـ اراده، تصميم، روشن بودن هدف، آگاهي و معرفت و پيگيري...»
«يكي از اين شروط كه من ميخواهم روي آن تكيه بكنم، مسئله استقامت است...»
ديدار با اعضاي جهاد دانشگاهي (8/10/76)
کار عميق و علمي بکنيد
«... توجه به دين و اقبال به عبادات و اين چيزهايي كه بحمدالله روز به روز هم در دانشگاهها در حال گسترش است، مثل نمازهاي جماعت و جلسات دعا و اعتكاف و اين چيزها ـ خيلي خوب است؛ منتها دايره تأثير و مدت تأثيرش محدود است. اگر بخواهيد اين دايره را گسترش دهيد تا دلهاي اهل تحقيق را هم در خود بگنجاند و اثر آن را آنچنان ژرفا ببخشد كه با هيچ توفان و تندبادي از جا كنده، يا حتي متزلزل نشود، بايد كار عميق و علمي بكنيد. شماها ميتوانيد اين كار را بكنيد.»
بيانات معظمله در ديدار با جهادگران دانشگاهي (14/5/78)
مرزهاي دانش را باز کنيم
«... وقتي جهاد، يعني تلاش هدفدار براي خدا وجود داشت، بدون ترديد موفقيت هم با آن همراه خواهد بود. ما راهي كه بهسمت مرزهاي پيشرفته دانش در همه زمينهها داريم، مسلم بدانيد كه جز با روحيه استقلال، روحيه توكل به خدا و روحيه كار براي ايمان طي نخواهد شد. بايد اين راه را سريع طي كنيم و راههاي ميانبر را پيدا كنيم و خودمان را برسانيم؛ مرزهاي دانش را باز و مرزهاي جديدي را ايجاد كنيم؛ اين كار ممكن است؛ زيرا اينجا سرزمين علمخيز است و شماها نشان داديد كه ميشود...»
ديدار با اعضاي جهاد دانشگاهي (1/4/83)
پيش رفتن با زمان
«... جهاد دانشگاهي از اول خواست بگويد كه نيروهاي مؤمن، حزباللهي، انقلابي و كمربستگان انقلاب ـ آنچنان كه دشمن ميخواهد وانمود كند ـ عبارت نيستند از يك عده مردمي كه از دانش، معرفت، تخصص و تجربه تهي هستند.»
«هيچكدام از اينها ـ يعني حفظ اين اهداف ـ بهمعناي توقف، ايستايي و پيش نرفتن با زمان نيست؛ نخير، اصلا و ابدا. كما اينكه الان اگر در مجموعه نظام مشاهده كنيد، بحمدالله ما پيشرفتهاي زيادي كردهايم. اصولمان را هم حفظ كردهايم. آنچه كه امروز دشمن ميخواهد، اين است كه ما الان همان اشتباه سالهاي 1359 را بهنحو ديگري بكنيم!
آن روز ميگفتند كه جريان حزباللهي و انقلابي با علم و تجربه سازگار نيست. امروز ميخواهند وانمود بكنند كه جريان انقلابي و ارزشگرا، با ضرورتهاي زمان، با نيازهاي جامعه و با وسايل پيشرفت و توسعه كشور، آشنا نيست!»
بيانات معظمله در ديدار با جهادگران (8/10/76)
نهاد رسمي با وظايف مشخص
«... جهاد دانشگاهي از اول كه بهوجود آمد، هم اميدهايي را با خود داشت و نويدهايي را ميداد، هم با مخالفتهاي جدي روبهرو بود. عمده مخالفتها با اين فكر و اين تصور بود كه حضور يك مجموعه جوان انقلابي در دانشگاههاي كشور، با انگيزههايي كه آنها از جهت ديني و ايماني و انقلابي دارند و با وظايفي كه براي خودشان تعريف كردهاند، براي سليقههايي به هيچ وجه خوشايند نيست.»
«انگيزه، اين بود؛ ميخواستند چنين چيزي كه ابعادش براي آنها نامشخص و نامعلوم و مزاحمتش براي بعضيها قطعي بود، در دانشگاهها نباشد؛ لذا با جهاد دانشگاهي خيلي مخالفت كردند. بالاخره يك روزي همين نهال انقلابي خودروي اميدبخش، به يك نهاد رسمي با وظايف مشخصي تبديل شد.»
بيانات معظمله در ديدار با اعضاي جهاد دانشگاهي (14/5/78)
انضباط انقلابي
«... اين نهاد انقلابي است؛ انقلابي بمانيد؛ توصيه مؤكد من اين است. حركت انقلابي برخلاف القائات افراد خبيث و يك عده از قلم به مزدهاي داخلي كه آن را ترويج ميكنند و اينطور القا ميكنند كه انقلاب يعني آشفتگي، سردرگمي، هيچي به هيچي نبودن و سنگ روي سنگ بند نشدن، نيست؛ بلكه انضباط انقلابي، برترين و قويترين انضباطهاست. بينظمياي كه اول انقلاب ديده ميشود، بهخاطر اين است كه بناي غلط و كج و پوسيدهاي وجود دارد، كه بايد آن را به هم ريخت و بناي نويي گذاشت.»
ديدار با اعضاي جهاد دانشگاهي (1/4/83)
شروط رسيدن به اهداف
«برادران عزيز، براي رسيدن به هدفهاي بزرگ، عمدتا چند عامل اصلي انساني وجود دارد... هدفها مورد دسترسي قرار نخواهد گرفت مگر شروطي محقق باشد كه آن شروط، عمدتا شروط انساني است اراده، تصميم، روشن بودن هدف، آگاهي و معرفت و پيگيري...»
بيانات مقام معظم رهبري (8/10/76)
نگذاريد جهاد از بين برود
«عزيزان من، اين را حفظ كنيد؛ نگذاريد اين جريان ـ جهاد دانشگاهي ـ از بين برود؛ روز به روز آن را فياضتر كنيد. كاري كنيد كه آدمها نتوانند در سرنوشت آن اثر بگذارند. پايههاي ديني و ايماني و انقلابي آن را مستحكم كنيد. امروز، هم دانشگاه هم كل كشور، به اين احتياج دارد...»
بيانات مقام معظم رهبري (14/5/78)
«در دنيا براي اينكه ثابت كنند كه علم ذات سكولار دارد و دانش با ارزشها كاري ندارد، خيلي سعي شد و برايش فلسفه درست كردند؛ استدلال كردند و بحث كردند براي اينكه مفهوم دانش را يك مفهوم مجرد از ارزشها معرفي كنند. درست در نقطه مقابل كاري كه الان شما كردهايد. شما ميگوييد جهاد دانشگاهي، جهاد يك ارزش است. حقيقت مطلب هم اين است...»
«شما اسمتان جهاد دانشگاهي است؛ روي اين اسم تكيه كنيد و به مقتضاي اين اسم تمسك كنيد و حقيقتا جهاد كنيد. وقتي جهاد، يعني تلاش هدفدار براي خدا، وجود داشت، بدون ترديد موفقيت هم با آن همراه خواهد بود...»
بيانات مقام معظم رهبري (1/4/83)
دانش کليد است
«اما راجع به مسئله علم و تحقيق، من اين را عرض بكنم: كشور ما بدون حركت در جاده گسترش دانش و پژوهش، امكان ندارد بتواند به نقطه مطلوب خودش دست پيدا بكند، اين مخصوص كشور ما هم نيست. كليد، دانش و پژوهش است.»
«و من اصرارم بر اين است كه هر وقت ما براي پيشرفت علم كار ميكنيم، اين را فراموش نكنيد كه علم و دين توأمانند. علم مجرد از دين و دور از دين ولو در گام اول در كوتاهمدت يك كشوري را به يك نقطهاي از افتخار هم برساند. اما در بلندمدت براي بشريت زيانبار است.»
بيانات مقام معظم رهبري (25/4/86)
استقامت؟
«... استقامت، فقط اين نيست كه ما جهاد دانشگاهي را به هر شكلي شد، حفظش كنيم، اسم جهاد دانشگاهي حفظ بشود! استقامت، فقط اين نيست كه چهارنفر جوان بيايند و كارهاي علمي هم انجام بدهند، چهار شركت هم آن جا بزنند، كار مادي و اقتصادي هم بكنند؛ بالاخره جهاد دانشگاهي است ديگر!»
«نه، يك وقت شما ميبينيد كه اين مجموعه باقي مانده، از ظواهر هم هيچ كم نشده، اما باطني وجود ندارد...»
بيانات مقام معظم رهبري (8/10/76)
به ميان آمدن حرف برتر
«بنابراين، اگر دنبال علمي بگرديد كه اين علم، دشمنان آن اهداف (جهاد دانشگاهي) را نه فقط ناراضي نميكند، خرسند هم ميكند، اين جهاد نيست...»
«... عوامگرايي و عوامپسندي در كار و در همه فعاليتها نبايد دخالت داشته باشد. البته بخشي از فعاليتها علمي است و خوب است؛ مثل همين تحقيقات؛ اما فرض بفرماييد اگر فعاليت در زمينههاي علوم انساني و فرض كنيد در ادبيات است، بايد حرفي كه از اينجا بيرون ميآيد، فراتر از آن حرفي باشد كه ممكن است يك اديب معمولي بزند... برخي از اين مسايل، حرفهاي عادياي است، حرفهاي متعارف است؛ جهاد دانشگاهي هم كه نزند، هركس ميتواند بزند. جهاد دانشگاهي بايد حرفگزين، حرف برتر را به ميدان بياورد...»
«... سعي كنيد هويت جهاد، تغيير پيدا نكند... اين طبيعي نيست كه ما بگوييم: يك راهي را حركت كنيم برويم؛ گاهي هم با شور و خيلي با هيجان، بعد از يك نقطه، ناگهان زاويه بزنيم! بعد، اين زاويهها اينقدر ادامه پيدا كند كه تبديل شود به عكس، اين به هيچ وجه طبيعي نيست... اما وقتي كه مثل فولاد آبديده، محكم و استوار و بر مبناي تفكر درست و منطق صحيح، هويت ديني انسان شكل گرفت و هويت انقلابي شكل گرفت، هر چه زمان بگذرد، اين هويت روشنتر، واضحتر، جذابتر، مستحكمتر ميشود. آدمها اينجورند، نهادها هم اينجورند. نگذاريد نهاد جهاد دانشگاهي، تبديل شود به يك هويت ديگر؛ به يك هويت غيرديني، غيرانقلابي.»
و در خطاب به مديران ايسنا: «اخبار خوب، مفيد و اميد بخش مخابره كنيد.»
بيانات مقام معظم رهبري (25/4/86)