هایپر مدیا | مرکز جامع خدمات رسانه ها / نگارش روزنامه |
|
|
اندازه فونت |
|
پرینت |
|
برش مطبوعاتی |
|
لینک خبر | جابجایی متن |
|
نظرات بینندگان |
عکس فوری و بیرتوش از فتنه 88
این، سریعترین واکنش نهادهای فرهنگی و مجامع رسانهای نسبت به پدیدهای به نام «فتنه 88» بود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانههای عمومی، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، خبرگزاری فارس و چند جای دیگر، تنها یک سال بعد از ماجراهای سیاسی سال گذشته در کشور ما، دست به تحرکی همسو، برای مستندسازی فتنه 88 زدند. چراکه فعالان حوزههای فرهنگی، از آنچه بر سر ادبیات انقلاب آمده که در تاریخنگاری هشت سال دفاع مقدس هضم شده بود، خبر داشتند و نمیخواستند فتنه گذشته در جریانها و رخدادهای گون
این، سریعترین واکنش نهادهای فرهنگی و مجامع رسانهای نسبت به پدیدهای به نام «فتنه 88» بود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانههای عمومی، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، خبرگزاری فارس و چند جای دیگر، تنها یک سال بعد از ماجراهای سیاسی سال گذشته در کشور ما، دست به تحرکی همسو، برای مستندسازی فتنه 88 زدند. چراکه فعالان حوزههای فرهنگی، از آنچه بر سر ادبیات انقلاب آمده که در تاریخنگاری هشت سال دفاع مقدس هضم شده بود، خبر داشتند و نمیخواستند فتنه گذشته در جریانها و رخدادهای گوناگون کشور، رنگ ببازد.
از طرف دیگر، توجه اساسی به هشت سال دفاع مقدس، موجب شد تا سایر رخدادهای متنی و حاشیهای انقلاب از نظر دور بماند و کمتر نویسنده صاحبقلمی، حواس خود را نسبت به این حوادث معطوف کند. اگر چنین بود که عدهای با نقل خاطرات خود و ثبت و نشر آنها، اجازه ندهند هر روایت مشکوک و نادرستی به دست ما برسد، امروز درباره چهره واقعی بسیاری از افراد ـ که خود را از نزدیکان امام (رحمتالله علیه) و دوستداران انقلاب میدانند ـ قضاوتی متفاوت نداشتیم.
اتفاقات اصلی و جنبی فتنه سال 88، اگرچه در مراکز معتبر کشور ما مانند مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ثبت رسیده و سندهایی از آن برابر چشمان مردم ما قرار گرفته بود، اما چون ممکن است در سالهای آینده، عدهای از تحریفگران، بخواهند آن را بهنفع خود تفسیر و تأویل کنند، باید نوشتههای گوناگونی از این وقایع، به دقت ثبت میشد تا آیندگان امکان مراجعه به اصل ماجرا و تفکیک و مرزبندی خیر و شر را بیابند.
با چنین نگرشی، جشنوارههای داستان و خاطره فتنه 88، در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد و رحیم مخدومی روز سهشنبه گذشته، در نشست خبری این جشنوارهها، در کنار وحید جلیلی، سردبیر نشریه راه نشست تا درباره ضرورتهای برگزاری این جشنواره سخن بگوید. هرچند نتیجه نهایی به سه روز بعد، یعنی جمعهای که گذشت، موکول شد و برگزیدگان حوزه داستان، همزمان با رونمایی از آثارشان در قالب کتاب، جوایز خود را در امامزاده جعفر پیشوا دریافت کردند. مخدومی در این نشست با اشاره به خروجی جشنواره «داستان و خاطره فتنه 88» گفت: دو کتاب، خروجی گام ابتدایی ما با موضوع داستان خواهد بود، اما در خصوص خاطره، پرونده همچنان باز است، چنانکه با روند جشنواره و انگیزهای که در ادامه جشنواره پیدا شد، تصمیم بر آن شد که پرونده داستان هم مفتوح بماند.
نویسنده کتاب «جنگ پابرهنه»، مهمترین انگیزه جشنواره را ثبت آثار و ارایه آنها به مخاطبان دانست و گفت: به کتاب اهمیت فراوانی میدهیم و امیدواریم این آثار در کتب متعدد منتشر شوند.
مخدومی با اشاره به انتخاب شهرستان ورامین گفت: این مراسم بهدلیل روحی که متناسب با فضای جشنواره مردمی ما دارد، در ورامین برگزار میشود. در عینحال با توجه به اینکه خطاب ما به نویسندگان متعهد بهعنوان «عماران فرهنگی انقلاب» بود، سالروز شهادت عمار یاسر را برای انجام این مراسم برگزیدیم.
نویسنده کتاب «فرمانده من» ادامه داد: در این مراسم نگاهی از موضع مردم به پیشکسوتان داستاننویسی انقلاب و دفاع مقدس خواهیم داشت و قرار است اینبار از زبان مردم و از جانب مردم، از خادمان فرهنگی تجلیل کنیم و در این برنامه یکی از این افراد شاخص در این زمینه انتخاب شده و در روز پایانی جشنواره، این فرد بهعنوان نماینده داستاننویسان پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس، مورد تجلیل مردمی قرار خواهد گرفت. گفته میشود که هنوز زمان نهایی برای جمعآوری خاطره و داستان براساس «فتنه 88» انتخاب نشده، اما تاکنون 10 جلد کتاب در زمینه خاطره تألیف و جمعآوری شده است.
اعتراض شیعیان مالزی ادامه دارد
در ادامه واکنشها به تضییع حقوق شیعیان مالزی، شیعیان منطقه پندنگ، در شمال مالزی، با ارائه دادخواستی، نسبت به تهمت و افترایی که در رسانههای جمعی علیه شیعیان زده میشود، اعتراض کردند. به گزارش ابنا، این گروه که «عبدالله بن حسن» سخنگوی آنان بود، پس از تسلیم این دادخواست، در کنفرانسی مطبوعاتی نیز شرکت کردند. در این کنفرانس «عبدالله بن حسن» که خود به مدت یک سال در کمپ بازداشت کموتینک، زیر نظر نیروی امنیت داخلی زندانی بوده است، این اقدام دولت مالزی را نقض حقوق اولیه انسان دانست. شایان ذکر است رییس سازمان امور دینی سلانگور (JAIS) که تحت تأثیر اندیشههای وهابی است، پیش از این در بیانیهای اعلام کرده بود که «شیعیان مالزی میخواهند نظام پادشاهی این کشور را واژگون کنند»! این سازمان در اقدام عجیبی دیگر، قرار است از ترس هدایت و تحتتأثیر قرار گرفتن زندانیان، برای شیعیان این کشور زندانی ویژه بسازد!
15 هزار بحرینی در راه کربلا
به گزارش شیعه نیوز، «صلاح المالکی»، سفیر بحرین در عراق، با اعلام خبر سفر 15 هزار زائر بحرینی به اماکن مقدس شیعیان در عراق، گفت: «سفارت بحرین در بغداد و کنسولگری این کشور در نجف اشرف، آمادگی دارد از این زائران که ظرف دو هفته آینده به عراق وارد خواهند شد، استقبال کند.» بر پایه این گزارش، «امین المدحوب» مدیر یکی از مراکز سفرهای زیارتی بحرین در عراق نیز در اینباره اظهار داشت: «زائران بحرینی از طریق فرودگاههای بغداد و نجف اشرف و همچنین از مسیر کویت و یا سوریه به عراق سفر خواهند کرد.» گفتنی است سال گذشته نزدیک به 24 هزار بحرینی، برای مراسم اربعین حسینی به عراق سفر کردند که بنابر آمار اعلام شده 13 هزار تن از این افراد را شیعیان عربستان تشکیل میدادند که از طریق بحرین به این کشور مسافرت کرده بودند.
حبس بهخاطر علاقه به نصرالله
یک شهروند شیعه عربستانی، بهدلیل نوشتن شعاری در حمایت از حزبالله لبنان بر روی خودروی شخصیاش، به سه ماه حبس محکوم شد.
به گزارش رسا، «محسن علی العقیلی»، شهروند شیعه عربستان، بهدلیل نوشتن شعارهایی در حمایت از مقاومت اسلامی لبنان بر روی خودوری شخصیاش، توسط دادگاه قطیف عربستان به سه ماه زندان محکوم شده است. این دادگاه اتهام این جوان 28 ساله شیعی را نوشتن شعارهای طایفهای و مذهبی عنوان کرده است. وی که بههمراه سایر شهروندان شیعه اقدام به نوشتن شعارهایی در حمایت از حزبالله کرده بود، توسط پلیس بازداشت و به مدت 11 روز زندانی شد. محسن علی العقیلی منتظر حکم رسمی دادگاه است تا نسبت به این رأی اعتراض کند. گفتنی است مقامات عربستان پس از پیروزی حزبالله لبنان در جنگ 33 روزه، اقدام به بازداشت شهروندانی کردند که عکس یا شعارهایی در حمایت از حزبالله، بر روی خودروهای خود قرار میدادند.
نقشه تازه برای حوثیها
به گزارش شیعه آنلاین، منابع آگاه از مناطق جنوب عربستان سعودی فاش کردند که تعدادی خودروی بمبگذاری شده توسط یک سازمان امنیتی سعودی آماده شدهاند تا از سرزمینهای این کشور، بهسمت مناطق شمالی یمن بهویژه استان شیعهنشین صعده، حرکت کنند. گفته میشود شهرهای ضحیان و الطلح که از شهرهای زیر سیطره حوثیها بهشمار میرود، از اهداف این خودرویهای بمبگذاری شده است. این منابع آگاه در ادامه افزودند: «این عملیات ضدشیعی با هماهنگی و موافقت مستقیم علی عبدالله صالح، صورت گرفته است. در واقع طرح اصلی توسط دولت یمن آماده شده، اما بهدلیل دور بودن مسافت صنعا، پایتخت یمن، با استان صعده، قرار شد این خودروها در مناطق جنوبی عربستان آماده شوند و از آنجا بهسمت شمال یمن حرکت کنند.» این در حالی است که بررسیهای انجام شده نشان میدهد، چند هفته گذشته آرامترین و با ثباتترین زمان در یک سال اخیر در یمن بوده است.
دومین جوابیه ناشر کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی بر نقد سلیمی نمین
تحلیل و تحریف / علیرضا هاشمی
پس از آنکه هفتهنامه پنجره در سومین کتاب ضمیمه خود (رمز و راز)، در آبانماه نقد عباس سلیمینمین بر کتاب خاطرات علیاکبر هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد، محسن هاشمی رفسنجانی، مدیرمسئول دفتر نشر معارف انقلاب (ناشر کتاب مذکور)، نقدی بر آن کتاب ضمیمه پنجره، ارسال داشت که در 22 آبان در پنجره منتشر شد. سلیمینمین، شنبه ششم آذرماه بر این نقد، جوابیه نگاشت که آنهم در پنجره انتشار یافت. اینک جوابیه علیرضا هاشمی (گردآورنده کتاب) به آخرین نوشته سلیمینمین (با عنوان دیدگاه دوگانه) منتشر میشود که از سوی محسن
پس از آنکه هفتهنامه پنجره در سومین کتاب ضمیمه خود (رمز و راز)، در آبانماه نقد عباس سلیمینمین بر کتاب خاطرات علیاکبر هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد، محسن هاشمی رفسنجانی، مدیرمسئول دفتر نشر معارف انقلاب (ناشر کتاب مذکور)، نقدی بر آن کتاب ضمیمه پنجره، ارسال داشت که در 22 آبان در پنجره منتشر شد. سلیمینمین، شنبه ششم آذرماه بر این نقد، جوابیه نگاشت که آنهم در پنجره انتشار یافت. اینک جوابیه علیرضا هاشمی (گردآورنده کتاب) به آخرین نوشته سلیمینمین (با عنوان دیدگاه دوگانه) منتشر میشود که از سوی محسن هاشمی، مدیر دفتر نشر معارف انقلاب، به پنجره ارسال شده است.
آخرین نقد آن دفتر بر کتاب خاطرات سالانه آیتالله هاشمی رفسنجانی، اینبار به بهانه انتشار خاطرات سال 1366 تحت عنوان «دفاع و سیاست» در حالی منتشر شد که انتظار میرفت پس از کسب تجربهکارشناسان آن دفتر تاریخی در زمینه نقد و با توجه به پاسخهای گذشته به سلسله نقدها، متن جدید، مطالب و موضوعات تازهای را شامل شود تا از شائبه اصرار تعصبآمیز و غیرمستدل بر مسائل گذشته به دور باشد.
اهتمام آن دفتر برای تهیه نقدهای مجزا برای هر کتاب خاطرات آیتالله هاشمی رفسنجانی، آن هم با ثبات کلیشهای و تکرار موضوعات (مسائل آیتالله منتظری و ماجرای مک فارلین)، جملات «آقای هاشمی بر مبهم ماندن برخی مسائل اصرار دارد» و «آقای هاشمی با این نوع روایتنگاری تاریخی میخواهد دست خود را باز بگذارد»، عبارات (مناسبات پشتصحنه و هدایتکننده مباحث دیپلماتیک پنهان) و حتی کلمات (فردمحور و مبهم) نشان از یک رویکرد خاص دارد که جبر نهفته در آن، اختیار نقاد و بهتبع آن ملزومات محتوایی نقد را سلب کرده است.
اما چون انتشار یافته و یک متن موجود برای شبههافکنی و ابهامآفرینی در بخشی از تاریخ انقلاب است، برای جلوگیری از شیب تند انحراف و ممانعت از نهادینه شدن شبهات غیرمستدل و به قول معروف «برای تنویر افکار عمومی» و ماندگاری در تاریخ، پاسخ میدهیم، هرچند میدانیم این قصه، یعنی تلاش برای وارونه جلوه دادن حقایق انکارناپذیر، سری دراز دارد.
پیشاپیش توضیح و تأمل در چند نکته ضروریست:
1- از دقت نقاد محترم در تذکر نسبت به جابهجا شدن سخنان امام در پاورقی ص 123 که البته در محتوا هیچ تأثیری نداشت و تطبیق مسئولیتهای افراد با زمان نگارش خاطرات، که خطای سهوی ویراستار محتوایی اثر بوده، مانند ریاست مرحوم حجتالاسلام والمسلمین سید عبدالعزیز حکیم بر مجلس اعلا و مدیریت حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در روزنامه کیهان در سال 1366، تشکر و قدردانی میشود.
2- نویسنده محترم، در لابلای نقد دو جمله صادقانه بهکار برد که علاوه بر صراحت، اگر ایهام و تعریض نیز باشد، متوجه کسانی میشود که این روزها تحلیلگر رویدادهای تاریخی میباشند. به بیان دیگر در طول یک متن طولانی، دو جمله - شاید به سهو قلم - جاری شد که مصداق آن مثل است که میگوید: «جانا سخن از زبان ما میگویی» و در واقع «بر زبان هست تو را آنچه مرا در دل بود.»
اینکه نقاد محترم اقرار نماید که «اخیرا تلاش میشود تا تاریخ انقلاب جعل شود» و یا «ارائه تصویر خلاف واقع قطعا در شکلگیری نگاه کسانی که آن ایام را درک نکردند یا مطالعه چندانی پیرامون علل واقعی ندارند، بیتأثیر نخواهد بود»، هرچند مربوط به یک موضوع خاص میباشد، اما در کلیات، اعتراف و تأیید آن هشدار آیتالله هاشمی رفسنجانی است که اخیرا به مناسبت 13 آبان فرمودند: «استعمار، گرگ پیری است که چون میبیند توان مقابله با ظرفیتهای به فعلیت رسیده ایران اسلامی و قدرت فریب جوانان دانشآموز و دانشجو و قاطبه مردم دارای بلوغ سیاسی را ندارد، لباس میش میپوشد و با سوءاستفاده از تجاهل و تغافل عوامل خویش و اعمال غیراخلاقیترین و غیرانسانیترین شیوههای کینهجویی در مستندات تاریخساز انقلاب تشکیک میکند تا جامعه نسبت به کلیت نظام از آغاز تاکنون تردید نماید.»
3- نویسنده محترم خودآگاه یا ناخودآگاه دچار یک سفسطه فلسفی متناقض در موجبه کلیه و سالبه جزییه یا بالعکس شده است. از یک سو در ابتدای نقد، مبهمنویسی را شاخصه اصلی خاطرات آیتالله هاشمی رفسنجانی معرفی میکند و میگوید: «هاشمی با این نوع روایتنگاری تاریخی و در هاله ابهام نگه داشتن حقایق، دست خود را باز میگذارد تا هر زمان ضرورت دید، بهصورت قطرهچکانی بخشی از اطلاعات مکتوم نزد خود را عمومی سازد»، اما بلافاصله از غنای این خاطرات بهعنوان «منبع ارزشمند» یاد میکند و بر خویش نهیب میزند که «نباید به خطا از غنای این منبع ارزشمند غافل شویم.»!
یا در بخشی دیگر از نقادی خویش وارد حیطه نقد روانشناسانه میشود و درباره حالات روحی و روانی آیتالله هاشمی رفسنجانی مینویسد: «حتی شناخت مختصری از شخصیت ایشان کفایت میکند تا بدانیم موانع جدی هرگز این چهره سیاسی برجسته را از آنچه به آن باور دارد و در قالب برنامه مشخصی بهصورت پیدا و پنهان دنبال میکند، باز نمیدارد» اما در ادامه، خاطرات همین شخصیت بهزعم خویش فرد محور را چنین معرفی میکند: «خاطرات [آیتالله] هاشمی رفسنجانی از جمله منابع ذیقیمت برای تحقیق در تاریخ انقلاب اسلامی است». در جایی دیگر اول حکم میدهد که «آقای هاشمی برای نوشتن حقایق دچار محظورات و ملاحظات بوده است» اما در ادامه به دیگران توصیه میکند که اگر «میخواهند بر زوایای رخدادهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشراف یابند»، حتما این خاطرات را بخوانند یا درخصوص نگاه آیتالله هاشمی رفسنجانی به جنگ، هر جا که فرصت یافت، ایشان را بهخاطر تز! جنگ جنگ تا یک پیروزی و طرح این تز! در جلسه سران، جلسات فرماندهان و در حضور امام عامل کم شدن معنویت جبههها، کم شدن اعزام نیروها به جبهه، کم شدن توجه دولت به بودجه جنگ و غیره میداند، اما در ادامه صراحتا مینویسد: «باید بر این نکته تأکید کرد که صاحبنظران نهتنها میتوانند، بلکه ضروری و لازم است که دیدگاههای کارشناسی خود را فارغ از هرگونه دغدغهای در محافل فکری و تصمیمسازی مطرح سازند.»
4- نقد یک اثر تاریخی را با قضاوت قطعی درباره یک جریان سیاسی کشور میآمیزد و معلوم نیست با چه استدلالات نقادانه، صحت و سقم اتفاقات تاریخی سال 1366 را که راوی آن آیتالله هاشمی رفسنجانی بود، با اتفاقات سیاسی سال 1389 پیوند میزند و میگوید: «برخی جریانات سیاسی به منظور فراگیر کردن استحالهای که در دام آن گرفتار آمدهاند یا نیروهایی که از ابتدا با اسلام سر آشتی نداشتند، تلاش میکنند شاخصهای انقلاب اسلامی، از جمله امام را در جامعه کمرنگ سازند.»
و اما محتوای نقد که کما فی السابق چند موضوع ثابت را شامل میشود:
الف) آیتالله منتظری
1- نقاد اینبار مسائل آیتالله منتظری را با تیغ تیز انتقاد از آقای محمدعلی هادی نجفآبادی آغاز میکند و محکمترین سند عملکرد منفی علیه ایشان را گزارش آقای ریشهری به آیتالله هاشمی رفسنجانی در تاریخ یکشنبه 8 آذر 1366 (صفحه 378، دفاع و سیاست) میداند و چون از محتوای این سند محکم!خبر ندارد، از راوی خاطرات انتقاد میکند و میگوید: «آیا بعد از گذشت سالها، در زمان بازبینی و تدوین، ولو بهصورت پاورقی نباید مشخص میشد که آقای ریشهری چه نوع مسائلی را در مورد آقای هادی نجفآبادی به آقای هاشمی منعکس ساخته است؟»
البته نقاد محترم در ادامه، بیوگرافی سیاسی آقای هادی نجفآبادی را ارائه میدهد و ضمن برشمردن اتهامات، بزرگترین جرم ایشان را «قرار داشتن در حلقه یاران نزدیک آقای هاشمی» میداند و ضمن تکرار این جرم در چند سطر بعد بهعنوان «یار نزدیک ریاست مجلس»، با جمله «میتواند اینگونه تفسیر شود» اینگونه تفسیر به رأی مینماید که «آقای هاشمی تمایلی به روشن شدن مناسبات پشت صحنه جریان چپ کشور، در ایامی که آن نقش پدرخوانده را ایفا میکرد، نداشت.»