هایپر مدیا | مرکز جامع خدمات رسانه ها / نگارش روزنامه |
|
|
اندازه فونت |
|
پرینت |
|
برش مطبوعاتی |
|
لینک خبر | جابجایی متن |
|
نظرات بینندگان |
از شرق تا غرب با شکنجههای مشابه/ محمدسرور رجایی
بسیار سخت است که آمریکاییها دستگیرت کنند و برای گناهی که نکردهای، بیش از 40 ماه زندانی شده و شکنجه شوی. آنهم در زندانهای بدنام بگرام و گوانتانامو. و بسیار سختتر، آن زمانیست که همبندیهای اتاقِ قفسیات در زندان گوانتانامو، آنهایی که با القاعده و طالبان نسبت دارند، بدانند که شیعه هستی و بهخاطر شیعه بودنت بایکوت شوی.
در هفتهای که گذشت دیداری داشتم با دکتر موسوی، کسی که 43 ماه در زندان آمریکاییها در گوانتانامو و بگرام افغانستان، به اتهامی واهی زندانی و شکنجه شده است. بارها باهم در این مورد صحبت کردهایم و باز هم صحبت خواهیم کرد، ولی هرگاه از شکنجههای آمریکاییها سخن میگوید، نفرتم از آمریکا و حقوق بشرش بیشتر میشود. دکتر موسوی حرفهایش را با خنده شروع میکند و با اندوه ادامه میدهد:
چند سال پیش زمانیکه میخواستم به افغانستان بروم، شبی تلویزیون ایران گزارشی در مورد آزار زندانیان در گوانتانامو پخش میکرد. با خودم گفتم آیا میشود این زندانیان را از نزدیک ملاقات کنم. زمانیکه به افغانستان رفتم و توسط آمریکاییها دستگیر شدم، هیچ فکر نمیکردم مرا به گوانتانامو ببرند. سه ماه در زندان بگرام بودم. انواع شکنجههای جسمی و روحی را تحمل کردم. اما شکنجههای جسمی زندان گوانتانامو با شکنجههای زندان بگرام در افغانستان، فرق میکرد. یکی از آنها بیخوابی دادن بسیارِ زندانی بود. در گوانتانامو کسانی را میشناختم که در 24 ساعت، 24بار، اتاق قفسیاش را عوض میکردند. قانون هم این بود که حتی در کوچکترین جابهجایی زندانیان، به دستها و پاهای آنها زنجیر میزدند. یک شکنجه دیگر این بود که زندانیها را در اتاقهای بسیار گرم یا بسیار سرد نگه میداشتند. آمریکایهای مدعی حقوق بشر، در شکنجه کردن زندانی متخصص بودند و نقاطی از بدن را برای شکنجه انتخاب میکردند که اگرچه از شدت درد منجر به بیهوشی زندانی میشد، ولی آثار شکنجه باقی نمیماند. آمریکایها از علم پزشکی در زندان گوانتانامو در شکنجهگریهایشان استفاده میکردند. خودم در زندان بگرام شکنجه بیخوابی را دیده بودم، در آنجا میخواستند به هر نحوی که شده از من اعتراف بگیرند. به هر نحو ممکن، یا با حرف، یا با تطمیع و یا به زور شکنجه. من گناهی نداشتم که اعتراف کنم، پس شروع کردند به شکنجه. بدترین شکنجه زندان بگرام، 15 شبانه روز بیخوابی بود، در هر شبانهروز 15 دقیقه اجازه داشتم بخوابم. یک موزیک مستهجن پرسروصدای غربی را هم با صدای ناهنجار و گوشخراش، برای اذیت بیشتر ما پخش میکردند. بعد قرار شد مرا به گوانتانامو بفرستند. 15 شبانه روز دیگر از ترس خوابم نمیبرد! گمان میکردم مأمور شکنجه بالای سر من ایستاده است...
دکتر موسوی با انرژی خاصی صحبت میکند. خاطراتِ بیخوابیهایش مرا یاد سخنان مجاهد افغان نعیمی، میاندازد، او در سال 1367 در کابل دستگیر و توسط نیروهای امنیتی که در شوروی سابق آموزش دیده بودند، شکنجه میشود. جالب اینجاست که نعیمی در زندان صدارت هماتاقی یک زندانی ایرانی است و وقتی میفهمد که نعیمی هم شیعه است، به کمکش میآید و میگوید: اینجا سکوت کن و حتی با من هم سخن نگو. اما شکنجهها خیلی مشابهند. نعیمی میگفت:
بعد از دستگیری، دو ماه در زندان صدارت بودم و هر دو روز یکبار، مرا به شکنجه و تحقیقات میبردند. اما آخرین باري كه مرا براي تحقیقات بردند، یک هفته شکنجهام دادند. وقتی آنها دريافتند كه من به هيچ وجه حاضر نیستم اعتراف کنم، شش شبانهروز مرا بیدار نگه داشتند، هر لحظه که ناخواسته چشمانم بسته میشد، مأموری بالای سرم بود که سرم را به دیوار میکوبید. بعد از شش شبانهروز شکنجه بیخوابی، احساس میکردم که اصلا وزن ندارم و مثل پرکاه سبک شدهام. وقتی به سلولم منتقل كردند، بلافاصله به خواب رفتم و نمیدانم چند ساعت یا چند روز خواب رفته بودم که دوباره آمدند و مرا به تحقیق بردند و گفتند اگر اعتراف نکنی زندگیات تباه میشود. گفتم چیزی برای گفتن ندارم و شکنجه دوباره آغاز شد...
از مشروطه تا انقلاب چه بخوانیم؟ / یاسر عسکری
قبل از مطالعه درباره تاریخ معاصر، باید مطالعاتی درباره جریانشناسی تاریخنگاران معاصر داشت. تا زمانیکه از جریانهای تاریخنگاری معاصر مطلع نباشیم، به کنه حقایق تاریخ معاصر ایران دست پیدا نخواهیم کرد. غالب مشکلات و معضلات ما در عرصه تاریخپژوهی معاصر، برای جوانان و حتی اساتید، همین بیتوجهی به جریانهای تاریخنگاری است. چراکه غالبا هر فرد با تعلقات و گرایشات سیاسی خاص خود، سراغ حوادث و اتفاقات تاریخ معاصر از یک دیدگاه رفته است و همین باعث تعلق خاطر به آن دیدگاه شده و همین تعلقات و گرایشات در نخستین مطالعات تاریخی، باعث شده است که نتواند نگاه جامعی به تاریخ معاصر پیدا بکنند و تحلیلهای تاریخیاش، صحت و جامعیت لازم را نداشته باشد.
ارائه سیر مطالعاتی منسجم، متقن و جامع در زمینه تاریخ معاصر، کاری دشوار است و معمولا به همین خاطر است که صاحبنظران از ارائه سیر مطالعاتی کامل و جامع در این زمینه بازماندهاند. محققان منصف تاریخ معاصر، کتابهایی از شخصیتهای مختلف معرفی میکنند که هر کدام از آنها میتواند در تحلیل برخی حوادث تاریخی راهگشا باشد. آشنایی با نظرات و تحلیلهای مختلف، شاید در ابتدای امر، باعث سردرگمی ما شود، ولی پس از مطالعه مستمر، با توجه به شواهد و قرائنی برای ما در مطالعات بعدی پیش خواهد آمد، باعث جامعیت نگاه ما درباره حوادث تاریخ معاصر خواهد شد.
کتابهای «تاریخ تحولات سیاسی ایران» نوشته موسی نجفی و موسی فقیه حقانی (مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران)، «تاریخ سیاسی معاصر ایران»، (2ج) اثر سیدجلالالدین مدنی (دفتر انتشارات اسلامی)، «جریانها و جنبشهای سیاسی مذهبی ایران» (سالهای 1357-1320) کار رسول جعفریان (مؤسسه خانه کتاب ایران)، «20 سال تکاپوی اسلام شیعی در ایران» نوشته روحالله حسینیان (مرکز اسناد انقلاب اسلامی)، «جریانشناسی سیاسی در ایران» نوشته علی دارابی (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)، جزو کتابهای مهم در زمینه جریانشناسی گروههای فعال تاریخ معاصر هستند. اخیرا نیز کتابی با نام «نگاهی به تاریخ معاصر ایران»، از استاد علی صفایی (عین صاد) منتشر شده است و با اینکه نویسنده آن، مورخ نیست و در زمینه تربیت اسلامی صاحب نظر است، اما نظرات جالب و قابلتأملی در این زمینه دارد.
مرکز اسناد انقلاب اسلامی و دفتر هنر و ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، اقدام به چاپ و نشر خاطرات شخصیتهای مختلفی از فعالان سیاسی معاصر کردهاند که هم جذاب و خواندنی است و هم خواننده را با فضاهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دورههای مختلف آشنا میکند که مطالعه آنها میتواند در اولویتهای بعدی مطالعه قرار گیرد.
شروع مطالعات تاریخی با خاطرات شخصیتهایی مانند احمد احمد، عزت شاهی و... میتواند انگیزه مناسبی برای ادامه مطالعات تاریخ معاصر باشد. گذشته از این کتابها، اساتید و پژوهشگران تاریخ معاصر، بهویژه تاریخ انقلاب مقالات قابلتوجه و ارزشمندی داشتهاند که مطالعه مقالات و گفتوگوهای آنها میتواند تا حدی وجوه ناگفتهای از تاریخ معاصر را بشکافند. این شخصیتها عبارتند از: مظفر نامدار، احمد رهدار، عباس سلیمینمین (رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران)، رحیم نیکبخت، مسعود رضایی، محسن کاظمی و... البته طی سالهای اخیر، نرمافزارهای خوبی در زمینه تاریخ معاصر درآمدهاند که نرمافزارهای «سایه روشن زمانه» (کانون اندیشه جوان)، «تاریخ معاصر ایران» (مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر)، «ایران معاصر» (مؤسسه فرهنگی نرمافزاری آرمان) از جمله آنهاست.
گذشته از این برای تکمیل و افزایش دایره معلومات تاریخی، در «دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر» که به همت آقای سلیمینمین راهاندازی شده است، بر غالب کتابهای تاریخ معاصر ایران نقد نوشته شده که تاکنون بیش از یکصد جلد از آنها تحت عنوان «بولتنهای تاریخی» منتشر شده است. در این بولتنها، ابتدا خلاصه کتاب و گزیده مطالب بحث برانگیزش آورده شده و سپس کتاب، نقد و بررسی شده است. علاوهبر این کتاب، فصلنامههایی چون «تاریخ معاصر»، «یاد» و «آموزه» و ماهنامه «زمانه» به تاریخ معاصر ایران میپردازند که به ترتیب از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، بنیاد تاریخ معاصر ایران، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمتالله علیه) و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر میشوند و میتوانند اطلاعات مناسبی درباره برخی از حوادث تاریخ معاصر ایران بدهند. در بین سایتها هم سایت «پاتوق کتاب» به نشانی www.bookroom.ir مشاوره کتاب میدهد و اغلب منابع تاریخی مهم را دارد.
بازتاب
پنجره 79
مسدودسازی وبلاگهای ارزشی... / بدون نام از تهران:
(....) سر خود فیلتر میکند، بسیار وبلاگهای مستهجن و بهایی و مشکلدار در (....) هست که فیلتر نمیشوند، اما وبلاگهای ارزشی را فیلتر میکند. تازه مشکل فقط به فیلتر وبلاگهای ارزشی محدود نمیشود، بلکه بسیاری از مطالب ارزشی و یا مطالبی که لااقل ضدارزشی نیستند نیز فیلتر میشوند، مانند بسیاری از فایلهای صوتی و تصویری آموزش طب سنتی و اسلامی و...
مسدودسازی وبلاگهای ارزشی.../ خیاطها از کرج:
بهنظر میرسد مسئولین محترم متأسفانه خر را گم کردهاند و دنبال پالان میگردند و بهجای برخورد با کلاندزدها، سراغ بچههایی میروند که فریاد دزد دزد میزنند. نمیخواهم تعمیم دهم، و بگویم در مورد همه وبلاگهای فیلترشده همینطور بوده. اما این یک مشکل اساسی است که جوانهای حزباللهی و عدالتخواه دارند.
پربینندهترین مطالب پنجره 78:
7سال فتنه در لبنان/ راحله طاهری
رییس دادگاه حریری، مشاور منافقین
وعده صادق/ حامد نعمتاللهی
بحران لبنان داخلی است نه منطقهای / حمزه نوری
598...09196سلام در شماره 75، پرونده ادوارد براون، بین بخش اول و بخشهای سه و چهار تناقض وجود دارد که بالأخره معلوم نمیشود در کل چطور آدمی بوده. در ص 58، تاریخ تولد او بهجای 1862، 1826 نوشته شده. 038...09128سلام خسته نباشید، لطف کنید جنگ و جدل راه نیندازید و اذهان ملت را مشوش نکنید. اینهمه مشکل در کشور داریم، چرا فقط مشایی و رحیمی؟ 133...09125یک پیشنهاد: برای افزایش مخاطب پنجره، تبلیغات لازم است. 133...09125سلام و باتشکر از نشریه وزین و جامع پنجره. 1- برخی مقالهها خیلی طولانی است، مثل معرفی شخصیتها.2- با کاهش تعداد صفحات مجله قیمت آن کاهش یابد. 906...09125در مورد مصاحبه با دکتر فیاض:- جامعه سوسیال، طبقه متوسطش بیشتر است. این جامعه، یک جامعه روشنفکری ست. - «فرانسه» (مظهر جامعه سوسیال در دنیا) کشوریست که گرایش سوسیال شدیدی دارد. - در اینجا امر سوسیال، بهمعنای سکولاریزه کردن قشر متوسط است. در کشورهای کاتولیکی مانند ایتالیا و فرانسه روشنفکر کمتر به چشم میآید.جملات فوق با تلخیص و البته بدون تصرف در مفهوم، از متن مصاحبه ایشان انتخاب شده. بهنظر میرسد در مورد «فرانسه» گزارههای بیان شده متنافرند! اشکال از دکتر است یا از متن؟! 112...09122مجله خیلی تحلیلی است، ای کاش خبرهای بولتنی را هم به آن اضافه کنید.097...09112تشکر از مصاحبه دکتر فیاض و کتاب روشنفکری دکتر پارسانیا.