هایپر مدیا | مرکز جامع خدمات رسانه ها / نگارش روزنامه |
|
|
اندازه فونت |
|
پرینت |
|
برش مطبوعاتی |
|
لینک خبر | جابجایی متن |
|
نظرات بینندگان |
گفتوگو با پرویز سروری درباره نحوه پيگيري ماجراي كهريزك
خلع سلاح ضدانقلاب / علي بختياري
مخالفین نظام با ارائه آمارهای ساختگی از تعداد کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات، سعی کردند با مظلوم نمایی، فضای جامعه را متشنج كنند و از سوی دیگر دید جامعه بینالملل را نسبت به نظام اسلامی تغییر دهند که با پیگیری بهموقع مسئولین نظام، این پروژه با شکست روبهرو شد. از این رو ما به سراغ پرویز سروری، رییس کمیتهای که از سوی مجلس برای پیگیری این موضوع تشکیل شده بود، رفتیم که گفتوگو با وی در زیر میآید:
بهنظر شما جریان فتنه بعد از انتخابات، از پروژه کشتهسازی، چه هدفی را دنبال میکردند؟
جریان فتنه و اغتشاشگران بهدنبال این بودند كه با طرح کشتهها به نوعی براي جریان فتنه مظلومیت ایجاد کنند و با کشتهسازیهای خیالی فضای جامعه را رادیکالیزه کرده و ظرفیتهای اجتماعی را پشت سر این جریان قرار دهند. البته رسانههای بیگانه در این راه در اختیار آنها بودند تا فضای فکری جامعه را بهدست بگیرند.
ماجرای ندا آقاسلطان مهمترین این اقدامات بود. آنها با ایجاد یک قتل فرضی، بمباران رسانهای را شروع کردند و جامعه را در بهت و سئوال فرو بردند. سران داخلی فتنه با فضای رسانهای خارج کاملا هماهنگ بودند و این ماجرا را مدیریت میکردند.
متأسفانه دستگاههای ما تا مدت زیادی در شوک به سر میبردند و در ابتدا نتوانستند رسالت خود را در شفافسازی جامعه بهخوبی انجام دهند؛ مثلا وزیر کشور وقت، تا مدتها حتی یک مصاحبه جدی انجام نداد، در حالیکه در چنین شرایطی وزیر کشور نه تنها روزانه، بلکه ساعتی باید در رسانههای جمعی ظاهر میشد، شفافسازی میکرد، تحلیل و تفسیر ارائه میداد و فعال میبود. به این ترتیب، تا مدتی موضوع اطلاعرسانی و شفافسازی و خنثی کردن توطئه بهخوبی انجام نشد و باعث شد این باور برای بعضی از مردم ایجاد شود که واقعا اخبار و اطلاعات رسانههای غربی، قرین به صحت است. این آمار، کار را برای ما سختتر میکرد، اما رفته رفته هم وزارت کشور، هم رسانه ملی، هم نیروهای داخلی انقلاب در روشنگری منسجم شدند. آنوقت رسانههای بیگانه سعی کردند این حرکت روشنگرانه نظام را تخریب کنند و با بیاعتباری کردن دستگاهها، بین مردم بیاعتمادی ایجاد کنند تا مردم فقط آنها را کانال اطلاعاتیشان قرار دهند.
آیا نقص و ضعف عملکردی که در مقابل جریاناتی مثل پروژه کشتهسازی دچار بودیم، برطرف شد؟
به هر حال باید از این تجربه درس بگیریم، بررسی کنیم، آسیبشناسی کنیم و برای حرکتهای بعدی که دشمنانمان خواهند داشت، استفاده کنیم؛ نقاط قوت را شناسایی و نقاط ضعف را برطرف کنیم و بتوانیم یک برنامه منسجم تبلیغاتی فرهنگی رسانهای را ارائه و مردم را در جریان ماوقع قرار دهیم.
به هرحال از میانه راه، رسانهها و دستگاههای اجرایی، منسجمتر حرکت کردند و هوشمندی بیشتری در مجموعه تبلیغاتی و رسانهای ما حاکم شد. بهنظرم خیلی از این ضعفها همان موقع برطرف شد، ولی هنوز هم نیاز است منسجمتر عمل کنیم. حجم فتنه بعد از انتخابات، علیه نظام در طول 30 سال بعد از انقلاب بینظیر بود و این یعنی ما باید متناسب با این هجمه برنامهریزی کنیم. ولی اگر قرار باشد با امکانات گذشته به مصاف این جریان برویم، قطعا نمیتوانیم اقدامات اساسی در روشنگری داشته باشیم. در حال حاضر با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم و در این زمینه باید اقدامات اساسیتری انجام دهیم.
آیا این ضعف عملکرد را شامل همه اقدامات نظام در جریان فتنه بعد از انتخابات میدانید؟
خیر، نظام جمهوری اسلامی در برخورد با کلیت این فتنه، قدرت خوداصلاحی بدیعی از خود به نمایش گذاشت.
عليرغم اینکه در آن شرایط به علت حجم فتنه و عدم آمادگی نیروهای انتظامی و اطلاعاتی، بروز برخی از این نارساییها بعضا طبیعی جلوه میکرد، اما نظام با سرعت دنبال اصلاح این نقاط برآمد. دستور رهبر معظم انقلاب برای رسیدگی سریع به موضوعات کهریزک و رسیدگی به موضوعاتی که در بازداشتگاهها مطرح شد، از موارد این خوداصلاحی بود.
قانونشکنان بعد از انتخابات تلاش میکردند از نارساییهای موجود و بعضا اشکالاتی که بهدلیل وقوع فتنه بهوجود آمده بود، سوءاستفاده کنند و داستان کهریزک نمونهای از این سوءاستفادهها بود. جریان ضدانقلاب تلاش کرد برخی اشکالاتی که در کهریزک پیش آمده بود را بزرگنمایی کند و در پوشش آن، مسائل غیرواقعی دیگری مثل تجاوز جنسی را در ذهنها واقعی جلوه دهد و برای مردم قابلپذیرش کند.
در شرایطی که این فضا حاکم شده بود، ابتکار مقام معظم رهبری این امکان را از دست جبهه متحد ضدانقلاب گرفت و نظام بهدست خود، موضوع کهریزک را کالبدشکافی کرد.
با شناسایی، دستگیری و محاکمه عوامل این حادثه، مشخص شد نظام همانطور که با اغتشاشگران برخورد میکند با کسانی که در لباس مأمور تخلف میکنند نیز برخورد میکند و بدین ترتیب، ضدانقلاب خلعسلاح شد: آنها میخواستند فضا را آنقدر تند و رادیکالیزه کنند که اساسا کشته بهوجود بیاید، بعد، آنها از بهوجود آمدن این کشتهها، سوءاستفاده کنند و با نمادسازیهای مختلف دائما فضای منفی به جامعه القا کنند و وقتی فضا غبارآلود شد، مردم را بمباران رسانهای کنند.
و وقتی فتنه عمیقتر شد، میتوانستند آن را بهعنوان موضوع کاملا نهادینه مطرح کنند تا آنقدر دامنه پیدا کند و فرسایشی شود که اقلیت منسجمی علیه اکثریت متفرق، در مدلهای انقلاب رنگین موفق شود دولت را ساقط کند.
بهعنوان رییس کمیته ویژهای که از سوی مجلس مأمور بررسی حوادث پس از انتخابات شده بودید، فعالیتهای این کمیته را در ختم پروژه کشتهسازی چطور ارزیابی میکنید؟
کمیته ویژه مجلس موضوعاتی را که در این جریان مطرح میشد، سریعا بررسی کرده و با رسانهای کردن دروغها، اعتماد مردم را نسبت به این رسانههای بیگانه و ضدانقلاب از بین میبرد. مردم بعد از اینکه اخبار مستند و گزارشهاي مستند کمیته را در رسانه ملی دیدند، رفته رفته احساس کردند رسانههای بیگانه بهدنبال این هستند که از آنها سوءاستفاده کنند و با دادن اطلاعات و آدرسهای اشتباه آنها را به مقصدهای غلط راهنمایی کنند.
مشخصا بفرمایید کمیته در کدام موضوع خوب عمل کرد؟
اقدامات کمیته ویژه برای افشاي کذب بودن لیست شهدای 72 نفره و نیز ادعای آقای کروبی درباره تجاوز به زندانیان، از دلایل کند شدن شمشیر ضدانقلاب بود. شمشیر تیزی که خواسته یا ناخواسته به دست کروبی داده شده بود تا تیشه به ریشه نظام بزند. در آن ماجرا هیئت در منزل کروبی حاضر شد و طی گفتوگو با او و کالبدشکافی موضوع، موفق شد نادرست بودن اطلاعات او را با ارائه آمار و اطلاعات به جامعه ثابت کند.
هیئت همچنین در بند نسوان زندان اوین حاضر شد و با آنها صحبت کرد و نيز از کسانی که ادعا شده بود به آنها تجاوز شده دعوت شد در جلسات کمیسیون حاضر شوند و نتیجه گفتوگو با آنان از طریق رسانه در اختیار مردم قرار گرفت. به این ترتیب، اطلاعات صحیح دائما در کنار اطلاعات غلط جبهه متحد ضدانقلاب به مردم منتقل میشد و کانال ارتباطی مردم فقط رسانههای بیگانه نبود.
به این ترتیب کمیته بعد از هر شایعهسازی دست بهکار میشد و بعد از تحقیق با ارائه اسناد، فتنه را خنثی میکرد. به تمام مراکزی که اعلام میشد بازداشتگاه غیرقانونی است، سرکشی میکردیم. خردهشایعاتی مثل وخامت حال بهزاد نبوی، ابطحی و یا حتی کشته شدن تاجزاده را نیز در گفتوگو با خود این افراد برملا میکردیم. مثلا بیرون میگفتند شرایط زندان سخت است و بهداشت نیست، ولی بهزاد نبوی خودش میگفت؛ زمان شاه هم به زندان رفته، ولی امکانات و رفاهیات و سطح بهداشت زندان و برخورد زندانبانها با زندانیان، مطلقا قابلقیاس با زمان شاه نیست. به این ترتیب، حضور بهموقع هیئت در عرصههایی که ضدانقلاب میخواست تولید ابهام و شکاکیت کرده و اتهاماتی را متوجه نظام کند، به خنثی شدن فتنه انجامید.
البته حضور نمایندگان اصلاحطلب در ترکیب این هیئت ویژه، نکته قوت آن در ایجاد اعتماد مردمی بود؛ وقتی این نمایندگان گزارش را تأیید کردند، سوءاستفادهکنندگان خلع سلاح شدند
گفتوگو با علاءالدین بروجردی در باره ماجراي كشتهسازي
افشاگري علیه كشتهسازان
در مجموعه حوادث بعد از انتخابات، يكي از فتنههايي كه براي بالا گرفتن آشوب و اغتشاش طراحي و اجرا شد، پروژه كشتهسازي بود كه با همكاري مشترك عناصر داخلي و خارجي فتنه صورت گرفت. علاءالدين بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و همچنين عضو كميته ويژه پيگيري حوادث بعداز انتخابات، معتقد است که فرهنگ و آداب و رسوم ايرانيها در برگزاري مراسم متعدد در سوگواري رفتگان باعث شد طراحان فتنه از اين رسم بهعنوان حربهاي در استمرار و ادامه حيات آشوبها استفاده كنند.
آقاي بروجرودي منشأ پروژه كشتهسازي كه ضدانقلاب در جريان حوادث بعد از انتخابات آن را دنبال كرد، كجا بود؟
مجموعه شواهد و مستندات حاكي از آن است كه حوادث بعد از انتخابات رياستجمهوري دهم در ايران با دخالت آشكار بيگانگان واقع شد. بودجهاي كه كنگره آمريكا براي داغ كردن آتش اين تنور تصويب كرد، بهكارگيري گسترده شبكههاي متعدد و رسانههاي خارج از كشور و بهرهگيري از عوامل داخلي ضدانقلاب، بهوضوح، اين دخالت را نشان ميدهد.
در اين ميان، يكي از محورهايي كه هوشمندانه طراحي و پيگيري ميشد، ايجاد بحران اجتماعي حتي به قيمت تلفات انساني بود. يعني بحرانهاي مصنوعي ايجاد ميكردند تا عدهاي جانشان را در ضرب و شتمها از دست بدهند و مبنايي فراهم شود براي افزايش و استمرار بحران و بهرهگيري از آن براي اهدافي كه طراحي كرده بودند.
جريان فتنه از دنبال كردن اين ماجرا چه هدف و انگيزهاي را دنبال ميكرد ؟
انگيزه طراحان اين ماجراها را ميتوان در ريشههاي فرهنگ ايراني جستوجو كرد. اينكه در فرهنگ ما رسم است براي كساني كه از دنيا ميروند مراسم متعدد عزاداري در شب سوم و هفتم و چهلم و همچنين مراسم ختم برگزار ميكنند، باعث شد آنها محاسبه كنند كه در آن شرايط بيشتر ميتوانند در جهت استمرار تحريك عواطف مردم استفاده كنند. غافل از اينكه مردم ما هوشيارتر از اين هستند كه با اين كيدهاي شيطاني از مسير منحرف شوند.
كميته ويژه پيگيري حوادث بعد از انتخابات كه در مجلس تشكيل شد در خنثيسازي و افشاء طرح كشتهسازي ضدانقلاب چه نقشي ايفا كرد ؟
كميته، پيگير مجموعه حوادث بعد از انتخابات بود و گزارش عملكردش هم در مجلس قرائت شد. ما در اين كميته علل اين بحران را ريشهيابي ميكرديم كه در پايان گزارش هم صريحا به اين موضوع اشاره شد.
طبيعتا در چنين بحران گستردهاي كه شاهد تخريب اموال عمومي بوديم، از دست رفتن جان انسانهاي بيگناه هم بخشي از اين زنجيره بود.
كميته ويژه از طرف مجلس به خانوادههايي كه دچار مشكلات شده بودند، سركشي ميكرد؛ البته اين در كنار پيگيريهاي ارگانهاي مسئول بود. و در واقع مجلس و مشخصا كميسيون امنيت ملي، درجهت كاهش بحران و به پايان رسيدن وضعيت غيرعادي تلاش ميكرد.
سهم كميته ويژه مجلس در افشاگري جريان كشتهسازي چقدر است و مهمترين موضوعي كه در اينباره مجلس به آن ورود كرد، كدام بود؟
يكي از محورهاي طرح كشتهسازي، فهرست دروغين 72 نفره بود.
وقتي اين فهرست به كميته مجلس ارائه شد از ارگانهاي مسئول ذيربط در اينباره استعلام كرديم، اما اطلاعاتي كه در اين فهرست ارائه شده بود، بههيچ وجه كامل نبود. فقط نام افراد آورده شده و هيچ اشارهاي به مشخصات هويتي مثل شماره شناسنامه، كد ملي، نام پدر و... نشده بود.
كاملا مشخص بود كه اين فهرست نوعي مظلومنمايي و تحريك عواطف از طريق ارائه اطلاعات نادرست به جامعه است؛ چراكه افرادي كه جانشان را از دست داده بودند، همانطور كه در اخبار رسمي اعلام شد، تعداد محدودي بودند و با شيوههاي مشكوكي مثل ندا آقا سلطان كشته شده بودند كه بهنظر ميرسيد بخشي از ماجراها طراحي شده باشد.
به هر حال افشاگري درباره جريان كشتهسازي، يك كار جمعي بود. ارگانهاي مسئول اطلاعاتي و امنيتي نقش اساسي و مهمي داشتند و مجلس هم به سهم خود از ظرفيتي كه داشت بهره ميبرد، و تلاش ميكرد از طريق بررسيها و مصاحبههاي متعدد در بازداشتگاهها، اطلاعات دقيقي در اختيار افكار عمومي قرار دهد و دروغپردازيها را خنثي كند