هایپر مدیا | مرکز جامع خدمات رسانه ها / نگارش روزنامه |
|
|
اندازه فونت |
|
پرینت |
|
برش مطبوعاتی |
|
لینک خبر | جابجایی متن |
|
نظرات بینندگان |
مؤسسه هوور/ منانه حامي مطلق
«مؤسسه جنگ، انقلاب و صلح هوور» اتاقفکر سیاست عمومی است که به همراه یک کتابخانه در سال 1919 توسط هربرت هوور (فارغالتحصیل دانشگاه استنفورد) که بعدها رییسجمهوری آمریکا شد، تأسیس شد.
این مؤسسه مطالعاتی بخشی از دانشگاه استنفورد است و در مجموعه آن قرار گرفته. در داخل آن کتابخانه بزرگی وجود داشت که مجموعهای از اسناد گردآوری شده در زمینه جنگ جهانی اول و دوم، بهویژه اهداف، انگیزهها و رویدادهای این دو جنگ را در خود جای داده بود. اهداف این مؤسسه نشاندهنده پایه تفکر آنهاست: حکومت مردمی، اقتصاد بخش خصوصی، صلح، آزادی فردی و حفاظت از نظام آمریکایی.
مؤسسه هوور در نهضت محافظهکار و آزادیخواه آمریکا نقش مؤثری دارد. این مؤسسه مدت زیادی است که مکانی برای تحقیقات محافظهکارانی با تجارب دولتی محسوب میشود. برخی از اعضای این مؤسسه با دولت بوش و دیگر جمهوریخواهان در ارتباط بوده و یا پستهایی داشتهاند. محافظهکاران معروفی چون ادوین میس، کاندولیزا رایس، جورج شالتز، توماس سوول، شلبی استیل، امی زیگارت، همگی اعضای مؤسسه هوور هستند. ژنرال بازنشسته نیروی نظامی امریکا، جان ابیزید، فرمانده سابق فرماندهی مرکزی امریکا، اخیرا بهعنوان عضو ارشد و برجسته مؤسسه نایل شد.
تاریخچه
هربرت هوور مؤسس این مرکز، یکی از اولین فارغالتحصیلان دانشگاه استنفورد بوده که بعدها سی و یکمین رییسجمهوری آمریکا شد. وی مسئولیت احیای اروپا، تلاش آمریکا برای احیای اروپا، پس از جنگ جهانی را برعهده داشت. هدف روشن هوور جمعآوری اسناد تاریخ معاصر همزمان با رخ دادن آن بود.
در سال 1946، فعالیتهای کتابخانه جنگ هوور به فعالیتهای تحقیقاتی گسترش یافت.
در سال 1956، رییسجمهوری سابق هوور، برای این مؤسسه و کتابخانه، کمپین بزرگی برای جمعآوری کمکها ایجاد کرد که مؤسسه را قادر ساخت تا به شکل حاضر خود به اتاقفکر و آرشیو تبدیل شود.
منابع مالی
مؤسسه هوور بیشتر سرمایه خود را از بنیادهای خیریه بهدست میآورد.
انتشارات
ناشر اختصاصی مؤسسه هوور، انتشارات متعددی در رابطه با موضوعات سیاست عمومی دارد که شامل فصلنامههای Hoover Digest, Education Next, China Leadership Monitor, Defining Ideas است. انتشارات هوور همچنین دوهفتهنامه «پالیسی ریویو» را منتشر میکند که در سال 2001 از مؤسسه هریتیج خریداری شده است.
علاوهبر این گاهنامهها، انتشارات مؤسسه هوور با کمک اعضا و دیگر محققان خود، کتابها و مقالاتی منتشر میکند.
گروههای ویژه تحقیقاتی
گروههای ویژه تحقیقاتی این مؤسسه متشکل از اعضای آن و محققانی از دیگر دانشگاههاست. این نیروها کارهایي گروهی را در زمینههای خاصی از سیاست عمومی پیش میبرند.
آموزش تا دیپلم؛
امنیت ملی و قانون؛
حقوق تملک، آزادی و کامیاری؛
مزایای جامعه آزاد؛
توسعه اقتصادی؛
مالیات کشوری و سیاست بودجه؛
اصلاحات نظام بهداشت؛
ایدئولوژی و ترور؛
سیاست انرژی؛
روند اصلاحات دولت؛
ابتکارات سازمانی
هفت ابتکار سازمانی باعث پیشرفت محققان هوور شد؛ نتیجه این ابتکارات بهصورت کتابهای سازمانی، کنفرانسها و مجامعی ارائه میشود و موضوعات مهمی را مورد بررسی قرار میدهد که جامعه و جهان امروز با آن مواجه است:
1-کامیابی اقتصادی و مسئولیتهای مالی:
بر روی افزایش بهرهوری، تجمع سرمایه مردمی، مالی و سرمایه فکری و همچنین تأثیر سیاستهای مالیاتی، پولی و محاسباتی در آمریکا تمرکز دارد.
2-مراکز آموزشی و کیفیت آکادمی آمریکا:
سیاستهای آموزشی مربوط به قوانین و کمکاریهای دولت را در مقابله با راهحلهای بخش خصوصی - هم در داخل و هم در خارج از سیستم مدارس دولتی - بررسی میکند.
3-آزادی فردی و برقراری قانون:
بررسی همنشینی حقوق مالکیت فکری و فیزیکی، آزادی فردی، توسعه اقتصادی، مسائل محیط زیستی و قوانین تجاری و صنعتی در چهارچوب قانون اساسی و بهعبارت دیگر «جامعهای آزاد» که همگی به خوبی تعریف شدهاند.
4-توسعه دولت و پاسخگوییاش به جامعه:
بررسی عملکردهای دولت از طرف شهروندان همراه با خدمات دولتی و قوانین بخش خصوصی؛ و بررسی یک سری از فعالیتهای دولت در زمینههایی چون سلامت، خدمات اجتماعی و محیطی.
5-فردگرایی آمریکایی و ارزشهای اجتماعی:
بررسی رفتارهای اجتماعی با توجه به افراد و نه گروهها؛ بنابراین با مواردی چون نژاد، جنسیت و قومیت روبهرو هستیم؛ نقش فرهنگ و ارزشهای اجتماعی؛ و نقش تعاملی سیاستهای توسعه رفاه مانند رفاه اجتماعی، امنیت اجتماعی، گرایش جمعیتشناسانه و فرهنگی و مسئولیتهای فردی.
6-کاهش مشارکتگرایی و گسترش کاپیتالیسم دموکراتیک:
مطالعه و تحلیل پایان و عواقب بعدی کمونیسم، همچنین بررسی اینکه چطور جوامع مشارکتی تبدیل به جوامع آزاد و دولت برگزیده مردم و بخش خصوصی میشوند و در راستای مأموریتهای تحقیقاتی مؤسسه قرار میگیرند.
7-اولویتهای ملی، رقابتهای بینالمللی و همکاریهای جهانی:
شامل ملاحظات داخلی و خارجی نسبت به امنیت ملی و بینالمللی؛ تجارت و بازرگانی؛ برقراری قانون در کشورها؛ و نقش سازمانهای بینالمللی؛ اتحادیههای امنیتی، و توافقات تجاری چندجانبه.
پروژه دموکراسی ایران
بیشتر فعالیتهای مؤسسه هوور در «پروژه دموکراسی ایران» متمرکز شده است. خلاصه بخش پروژه سایت رسمی مؤسسه را با هم مرور میکنیم:
هدف آنها بهوجود آوردن درکي از روند و چشمانداز دموکراسی در ایران و بقیه خاورمیانه است. هدف اصلی، کمک به غرب در درک پیچیدگیهای دنیای اسلام و طرحریزی نقشه راه، برای انتقال دموکراسی و بازار آزاد در خاورمیانه، به ایران بهعنوان اولین کشور است. این پروژه همچنین بهدنبال شناسایی، تحلیل و ارائه گزینههای تصمیمسازی درباره موانع موجود براي انتقال دموکراتیک و راههای از بینبردن اين موانع و دادن اطمینان به تصمیمسازان در واشنگتن، برای دریافت مشورتی غیرجناحی و قابلاعتماد است.
این پروژه توسط عباس میلانی، لری دایموند و مایکل مکفول هدایت میشود.
تفکر آنها ظاهرا بر اساس تعامل با جمهوری اسلامی است. اگر به مقالهها و مصاحبههای عباس میلانی و لری دایموند دقت کنید، میبینید همواره تأکید دارند که جرج بوش پسر اشتباه میکند که با ایران گفتوگو نمیکند. برای براندازی ایران بهترین راه تعامل است. عباس میلانی ضمنا در یک مصاحبه، آشکارا و به صراحت میگوید: «با ایران تعامل کنید، ولی به قصد براندازی.»
اما هر دو تفکر که یکی مخالف تعامل و دیگری موافق گفتوگو و تعامل است، سعی میکنند در سیاست خارجی آمریکا تأثیر بگذارند. این مؤسسه چند سالی است که فعالیتهای خود را بر روی مسایل فرهنگی متمرکز کرده است.
برخی از فعالیتها و سیاستهای انستیتو هوور در قبال ایران، در بحث پیشبرد دموکراسی، شامل برگزاری کلاسها، برنامههای آموزشی و تشکیل اتاقهای فکر در مورد ایران بهوسیله جذب نیروهای ایرانی و حمایتهای مالی از رسانهها و سایتهای اینترنتی مانند سایت «گذار» است.
متخصص ایران
عباس میلانی
محقق، عضو گروه کاری اسلامگرایی و نظم بینالمللی
وی علاوهبر عنوان محقق و مدیر مشترک پروژه دموکراسی ایران در مؤسسه هوور، مدیر مطالعات ایران دانشگاه استنفورد نیز هست. تخصص میلانی در روابط آمریکا - ایران و مسائل فرهنگی، سیاسی امنیتی ایران است. قبل از پیوستن به هوور، میلانی استاد تاریخ و علوم سیاسی و رییس دپارتمان دانشگاه «نوتردام دو نامور» (دلمونت آمریکا) و محقق «مرکز مطالعات بینالملل» دانشگاه کالیفرنیا بوده است. علاوهبر این، وی در ایران نیز این مسئولیتها را داشته است: مدیر «مرکز مطالعات بینالملل» دانشگاه تهران (1987-1979)، محقق مرکز مطالعات اجتماعی ایران (1978-1977) و استادیار دانشگاه ملی سابق (شهید بهشتی) از سال 1975 تا 1977.
متخصصان ایران
مایکل مکفال
محقق ارشد- وی استاد علوم سیاسی استنفورد است؛ متخصص در روابط بینالملل، سیاست روسی، اصلاحات سیاسی و اقتصادی در کشورهای کمونیست سابق و روابط بینالملل. مکفال مدیر «مرکز دموکراسی، توسعه و برقراری قانون» در مؤسسه فریمن اسپوگلی بوده که معاون مدیر نیز هست.
لری دایموند
محقق ارشد - وی محقق ارشد در مؤسسه فریمن اسپوگلی است که مسئولیت هماهنگی میان برنامه دموکراسی «مرکز دموکراسی، توسعه و برقراری قانون» را در آن برعهده دارد. دایموند به همراه مایکل مکفال و عباس میلانی، مدیر مشترک «پروژه دموکراسی ایران» است. تحقیقاتش معطوف به مقایسه تطبیقی میان ثبات دموکراسی در کشورهای در حال توسعه و کشورهای کمونیست سابق و سیاست خارجی آمریکاست.
نهضت جنگل و آقا روحالله 15 ساله
قيام سردار جنگل 89 سال بعد/ سیدعلی قادری
تاکنون کمتر کسی درباره حضور امام خمینی در نهضت جنگل چیزی شنیده است. امام در سال 1300 که نهضت جنگل به محاق میرود، حدودا 15 سالشان بود. امام خمینی تمایل داشتند به نهضت اسلامی جنگل بپیوندند و حتی خواب میرزا کوچک خان را میبینند که به خانه آنها در خمین آمده است. تمایلات روحالله نوجوان نسبت به مبارزه تا حدی است که وی با سخنرانی و سرودن شعر در وصف میرزا کوچک خان، اقدام به جمعآوری کمکهای مردمی برای حمایت از نهضت جنگل میکند. او بالأخره مصمم میشود که شخصا به نهضت جنگل بپیوندد و در فرصتی به جنگل سفر میکند و پایگاه میرزا را از نزدیک میبیند.
روحالله نوجوان نهضت جنگل را که در این سالها بهشدت فعال بود، بر خلاف کمیته مجازات میستود. میرزا کوچک خان را میستود و برای سلامتیاش دعا میکرد. نهضت جنگل چه بود؟ چگونه نضج گرفت و با چه هدفی اعلام موجودیت کرد؟ از کجا آغاز شد و تا کجا گسترش پیدا کرد؟ سرانجامش در تاریخ ایران چگونه ثبت شد...؟ اینها سئوالهای امروز ماست، اما وقتی قلب نهضت میتپد، برای روحالله نوجوان که جنگ اول را در حاشیه تجربه میکرد، نهضت جنگل یک سئوال بیش نداشت و آن اینکه چگونه میتوان بدان پیوست؟
یک روز برادرش آقا مرتضی که در این زمان در حوزه اصفهان درس میخواند با انبوهی از خبرهای خوش درباره نهضت جنگل که در اصفهان شنیده بود به مرخصی آمد. روحالله او را در آغوش کشید و پس از شنیدن اخبار، او و نورالدین را به مشورت طلبید که آیا تکلیف، پیوستن به نهضت جنگل نیست؟ آقا مرتضی رنگ از رخسارش پرید و آمرانه گفت: «اگر برادر بزرگتر به گردن برادر کوچکتر حقی دارد، میگویم صلاح نیست، همینجا بمان درس خود را بخوان! اگر لازم شد با هم میرویم.» روحالله به پاس احترام به آقا مرتضی سکوت کرد، اما آرام ننشست. اجازه گرفت برای مبارزان جنگل مقداری آذوقه بفرستد، هر دو برادر استقبال کردند و سه خروار گندم، بهنام سه برادر، بار قاطرها شد.
پس از پیروزی انقلاب، در سریال تلویزیونی «کوچک جنگلی»، نهضت جنگل هنرمندانه به تصویر کشیده شد. شواهد حکم میکند که ايشان این سریال را نیز به دقت دیده باشند. اگر سریال کوچک جنگلی را دیده باشند، شاید همانند سریال هزاردستان، با حاشیههایی که بدان میزدهاند، اینگونه آن را نقد کرده باشند که چرا دوربینها، کمکهای مردم را که از سراسر ایران میرسید، ثبت نکردهاند. چون وقتی سه برادر تصمیم گرفتند آذوقهای تهیه کنند، حتی بعضی بیوه زنان خمین نیز باوجود قحطی آن روزگار، اندکی از قوت لایموت خود را روانه جنگل کردند و قطار قاطران، کاروانی بزرگ شد که به ظاهر کاروانی تجاری بود و به باطن، کمک به یاران جنگل. اگر خمین که شهر کوچکی دور از نهضت جنگل بود، اینگونه کمر به خدمت جنگلیان بسته باشد، پس بیگمان دیگر شهرهای نزدیکتر و پرتوانتر نیز چنین کردهاند وگرنه نهضت جنگل که در چند جبهه میجنگید، یک هفته بیش دوام نمیآورد.
نهضت جنگل برای ايشان، یک ماکت انقلاب اسلامی شد، با این تفاوت که بعدها دانستند ضعفهای بزرگی نیز داشته. از جمله، قبل از آنکه تحول ریشهای در فکر و در فرهنگ عامه، قوام یابد، جنگلیان دست به سلاح بردند. به تعبیر دقیقتر نهضت از همان ابتدا با بهدست گرفتن سلاح، اعلام موجودیت کرد. بههرحال چنین تمايلي را به نهضتي داشتند که شعلهاش را فرو نشانده بودند و ايشان بیش از چهل بهار و خزان طوفانی روزگار را دیده بودند و با فلسفه و فلسفه تاریخ آشنا بودند. حال آنکه هر نهضتی که به دست گرفتن سلاح، اعلام موجودیت کرده، شرایط تهیه ساز و برگ جنگی در سرنوشت آن نهضت دخالت مستقیم داشته است. بههرحال آن روزها که نهضت جنگل شعلهور بود، زبانههایش از جنگلها فراتر میرفت و خمین را نیز گرم میکرد و آقا روحالله نوجوان نیز جنگلیان را مدح میکرد