90
91
|
هایپر مدیا | مرکز جامع خدمات رسانه ها / نگارش روزنامه |
|
|
اندازه فونت |
|
پرینت |
|
برش مطبوعاتی |
|
لینک خبر | جابجایی متن |
|
نظرات بینندگان |
تفکر حجتیه تشیع مسیحی شده
بهنظر شما چگونه با تفکر حجتیه برخورد کنیم که با کمترین هزینه یا با انقلاب همراه شوند و یا نتوانند جلوی مسیر انقلاب را بگیرند؟
ما باید جریانشناسی کنیم؛ به این معنا که تمام جریانات فکری و ریشههای آن را بفهمیم. این بیماری یکباره سر از تخم درنیاورده، بعضی جریانات از صدر انقلاب بودهاند و امروز هم به یک شکل جدید درآمدهاند. پس ما باید جریانشناسی تفکری داشته باشیم تا تشخصها را بهدست آوریم. اگر این کار را نکنیم، شکست میخوریم و در فهم عاجز میمانیم. جهالت، بدترین بحرانسازها است؛ «لافقر کالجهل». تمام بحرانها مثل بحران سال گذشته از یک نوع جهل جریانی برمیخیزد. بعضی فکر میکردند اینها قهرمانان موجودند، اما بعد معلوم شد هیچ قهرمانی در قصه وجود ندارد و این ساختارهای بحرانزا بود که آدمها را شکل میداد، اینها قهرمان نبودند. آشوبی بهوجود آمد و رشد اقتصادی مملکت را به یکسوم رساند، یعنی از حدود 7 درصد به 5/2 درصد رسید. بعد از آن هم چقدر بحرانهای سیاسی و آزردگیهای شخصی و غیرشخصی بهوجود آمد که اینها خطرناک است. ما اگر جریانشناسی نکنیم، دچار همین مسائل هستیم و ضربه خواهیم خورد.
بهعنوان سئوال آخر، شما فرمودید که اگر ما تقابلمان را با غرب تشدید کنیم، بهنفع اوست؛ چون خودش را از این طریق میسازد. پس بهنظر شما ما باید چه کنیم؟
بهترین کار غربشناسی است، همانطور که امام نیز، هم شاه و هم غرب را خوب شناخته بود. صرف این شناخت انحلال را بهوجود میآورد. یعنی غربشناسی و شرقشناسی هر دو انحلال بهوجود میآورد. پس ما باید بهجای دعواهای ایدئولوژیک و قالبی با غرب آنها را خوب بشناسیم. این دعواها تکراری و بیمعنا میشود و ما را خسته میکند. بهترین جنگ با شرق هم شرقشناسی است. کشوری مانند ما اگر قائل به انقلاب بود، باید مانند مارکسیستها که همهچیز را نابود کردند عمل میکرد. اما ما باید شناخت حاصل کنیم، درک این شبکه عنکبوتی با شناخت حاصل میشود، نه با صِرف دیدن ظاهری. شما به چپهای مذهبی و غیرمذهبی اول انقلاب که ضد غرب بودند بنگرید. همه اینها مانند مهاجرانی یا اکبر گنجی طرفدار غرب شدند، حتی نوکر غرب شدند. این نشان میدهد که مخالفت ظاهری با غرب منجر به تولید غربزدگی میشود. اما اگر در ایران غربشناسی رخ دهد، فرآیند انحلال همیشگی غرب روشن میشود. اگر غربشناسی دقیق بهوجود بیاید، ما در علوم انسانی هم پیشرفت میکنیم و غرب در ایران منحل شده و میتوانیم آن را هضم کنیم؛ چراکه بدون دچارشدن به غربزدگی میتوانیم آن را بشناسیم. یعنی باعث رشد درونی و ساختاری میشود و در این صورت آینده خوبی داریم.
انجمن حجتیه و دولت احمدینژاد/ محمد میرزامهدوی
اتهام انجمن حجتیهای بودن دولت نهم و طرفداران آن، از همان دوره اول ریاستجمهوری دکتر احمدینژاد بهصورت غیررسمی و بعضا رسمی در دهانها میچرخید. این سخنان معمولا از سوی کسانی مطرح میشد که خود را صاحبان و مدافعان خط امام میدانستند و با انگیزههای مختلف، جریان دولت احمدینژاد را خطری بزرگ برای انقلاب اسلامی قلمداد میکردند و حتی گاهی کار بهجایی رسید که بدترین کینهتوزان علیه انقلاب اسلامی به اسم دفاع از خط امام از حجتیهای بودن دولت انتقاد میکردند! البته دنیای سیاست نشان داده است که این رنگارنگی در سیاسیون چیز عجیبی نیست و منتقد معاند، همیشه راهی برای طعنهزنی پیدا میکند. اگرچه تهمت حجتیهای بودن صراحتا و بارها از سوی دولت نفی شدهاست1 و 2، ولی لازم دیدیم با طرح برخی از این نقل قولها به تحلیل گفتمانی این ادعاها و صحتسنجی آنها بپردازیم.
برای نمونه به این نقل قولها توجه کنید:
علیاکبر محتشمیپور: جریانی در چهارچوب یک فرقه سازمانیافته پا به عرصه گذاشته تا مجلس خبرگان را در قبضه خود نگه دارد... جریانیکه اندیشه انجمن حجتیه داشتهباشد، همواره خطری برای مردم و نظام است... پشت سر فتنههایی که رخ داده است، انجمن حجتیه را میبینم.3
رسول منتجبنیا: تخریبهای صورت گرفته علیه یاران امام (رحمتالله علیه) بیارتباط با فعال شدن انجمن حجتیه نیست. کسانی که یاران انقلاب و امام را تخریب میکنند، در واقع هدفشان اتهام به امام است.4
در چند محور میتوان به نقد و بررسی ادعای نسبت میان انجمن و دولت احمدینژاد پرداخت:
یکم. سیاست دولت؛ برادری با اهل سنت و دشمنی با آمریکا: بهطور حتم، مهمترین دلیل مطرح شدن مسأله انجمن حجتیه در کلام حضرت امام خمینی (ره)، عدم دشمنی کافی این انجمن با استکبار جهانی بود. در انجمن حجتیه دشمن اصلی و نقطه تأکید در امر مبارزه، اهل تسنن و وهابیت و بهاییت هستند. دشمنی شدید با خلفای سهگانه و شخصیکردن مناقشه ائمه اطهار (علیهمالسلام) با این افراد از خصوصیات تفکر انجمنی است.
اما دولت احمدینژاد حقیقتا در این مسأله چه رویکردی دارد؟ کسی شک ندارد که دولت احمدینژاد هیچ مشکلی با اهل سنت ندارد و واقعا بین استانهای سنینشین و دیگر استانهای کشور هیچ تفاوتی نبوده و نیست. در مسأله استکبارستیزی هم که بهوضوح دکتر احمدینژاد و دولت ایشان در دنیا مشهور و معروف به موضعگیری مکرر و شفاف و صریح هستند. برای مثال موضع دولت درباره مسأله فلسطین یکی از نشانههای اعتقاد راستین و پولادین به مبارزه با ظلم و استکبار جهانی است.
دوم. امیدواری یا ناامیدی؛ مسأله این است: از مسائل اصلی که حضرت امام (رضوانالله تعالی علیه) در پیام تاریخی خود بهنام منشور روحانیت در انتقاد از انجمن حجتیه اشاره فرمودند، انتقاد از مسأله ناامیدی در این روش فکری بود. یعنی افراد انجمنی به این واسطه که امید چندانی به بهبود وضع اجتماعی پیش از ظهور حضرت حجت علیهالسلام ندارند، تلاش کافی در جهت احیای عدل و داد در زمین نمیکنند و مدام حرف از نمیشود و نمیتوانیم میزنند و در نتیجه، گاهی با حرکتهای اصلاحی اجتماعی مثل انقلاب اسلامی نیز تقابل پیدا میکنند. اتفاقا اصلیترین خط تبلیغی دشمن، ناامید کردن مردم ما از برپایی اسلام و اسلامی شدن جهان بوده و هست.
اما دولت دکتر احمدینژاد چه نسبتی با این روش دارد؟! آیا شعار اصلی ایشان در انتخاباتهای ریاستجمهوری دقیقا شعار «میشود و میتوانیم» نبود؟ آیا این احمدینژاد نبود که بزرگترین پشتیبانیها را از مقاومت اسلامی در منطقه صورت داد و به این واسطه از محبوبترین شخصیتهای دنیای اسلام شد؟ آیا این دولت نهم نبود که روحیه امید به برپایی اسلام را در جان ملت ایران شکوفا کرد و پس از یک دوره طولانی مدیریت غربی در دولتهای سازندگی و اصلاحات، مفهوم عدالت اسلامی را بهعنوان اصلیترین شعار انقلاب در کانون توجه قرار داد؟ در عین حال، تردیدی نیست که یکی از بزرگترین طرفداران تئوری ولایتفقیه و ترویجدهندگان دخالت اسلام در سیاست دولت نهم و دهم بودهاست و این تهمتها به هیچ روی توجیهپذیر و منطقی نیستند.
سوم. تأکید بر گفتمان مهدویت به معنی حجتیهای بودن است: این افراد تأکید دکتر احمدینژاد بر موضوع ظهور و طرح جایگاه بلند امام عصر علیهالسلام در مجامع جهانی توسط ایشان را دلیل و شاهد حجتیهای بودن دولت میدانستند. اما مگر خود حضرت امام (رضوانالله تعالی علیه) اولین کسی نبودند که مسأله زمینهسازی برای ظهور را بهعنوان مهمترین دلیل موجده انقلاب اسلامی مطرح فرمودند؟ و اساسا آیا جز این است که انقلاب اسلامی یک قیام شیعی بود که در ذات خود تأکید فراوان بر مهدویت داشت؟ آیا فقط انجمنیها امام زمان علیهالسلام را دوست میدارند و ظهور ایشان را نزدیک میبینند؟ مسلما این روش استدلال از پایه دچار مشکل است.
یکی دیگر از افرادی که در این مدت مورد اینطور طعنهها قرار میگرفت، حضرت آیتالله مصباح یزدی بود. جدای از بحث تاریخی، مسألهای که خیلی توجه انسان را جلب میکرد، این بود که یک زمانی بهدلیل تأکید ایشان بر لزوم ورود دین به مسائل سیاسی، به ایشان لقب «تئوریسین خشونت» داده میشد، اما در دوران اخیر به ایشان انگ حجتیهای بودن و تلاش برای بیرون کردن دین از حیطه سیاست زده میشود! این اظهارات متناقض نشاندهنده دست و پا زدن دشمنان برای ترور شخصیت ایشان و حذف ایشان از عرصه سیاسی به هر طریق ممکن است.
چهارم. یک نشانه کوچک دیگر...: افراد انجمن بههرحال به واسطه اعتقاد محکمی که به احکام شخصی اسلام دارند، همواره سعی در تأکید بر شریعت و عمل به ظواهر دین و ترویج آن دارند. اگرچه این نگاه یک بعدی و عدم شناسایی اولویتها شایسته انتقاد است، ولی بههرحال صرف ترویج شریعت نبوی کاری پسندیده و شایسته از سوی افراد انجمن است. این درحالی است که در دولت نهم و دهم تأکید ویژهای روی شریعت ندیدهایم و پیگیری اصول همهفهم اسلام و طرح آن برای همه مردم جهان، دغدغه اصلی فرهنگی در دولت بودهاست.
علیالخصوص این گرایشها در فرد دست راستی رییسجمهوري یعنی جناب اسفندیار رحیم مشایی بروز و ظهور ویژهای دارند. نمونههایی از بعضی سهلانگاریها در این امور را میتوان در مساله تقاضای ورود خانمها به ورزشگاهها، طرح مسأله مکتب ایرانی بهجای مکتب اسلامی و طرح ادعای پایان یافتن دوره اسلامگرایی و روی آوردن ملتها به ارزشهای مشترک و همچنین طرح مساله مردم اسراییل و مواردی از این دست مشاهده کرد. البته بهنظر میرسد این اظهارات جناب رحیم مشایی بهدلیل سعی در جذب تودههای مختلف مردم دنیا مطرح میشود، ولی بههرحال اتخاذ این رویکرد غیر قابل توجیه بوده و صد البته با رویکرد انجمن حجتیه از این نظر نیز فاصلهای فراوان دارد
منابع
1- اظهارات سخنگوی دولت نهم آقای دکتر غلامحسین الهام: «هیچ ارتباطی بین تفکر دولت نهم که معتقد به حکومت اسلامی و اجرای احکام دین از طریق تشکیل دولت در عصر حضرت حجت (عجالله تعالي فرجه الشريف) و ولایت فقیه است با انجمن حجتیه وجود ندارد. »
2- مراجعه کنید به توضیحات وبلاگ آقای زادسر، نماینده اصولگرای مجلس پیرامون تحقیقاتی که در اینباره انجام دادهاند.
3- سایت خبر آنلاین – کد خبر 43972
4- سایت مردمسالاری – کد خبر 60646
5- سایت خبری تحلیلی فرارو – 11 شهریور 1388
6- مقالهای تحت عنوان انجمن حجتیه از پیدایش تا امروز در www. roonamehiran. blogfa. com