هایپر مدیا | مرکز جامع خدمات رسانه ها / نگارش روزنامه |
|
|
اندازه فونت |
|
پرینت |
|
برش مطبوعاتی |
|
لینک خبر | جابجایی متن |
|
نظرات بینندگان |
آنچه در بررسي اعتبارنامه نمايندگان مجلس نهم گذشت
تیغ کند عدالت
نمایندگان موظف هستند که پس از ورود به مجلس، اعتبارنامه یکدیگر را مورد بررسی قرار داده و از ورود منتخبانی که صلاحیت قانونگذاری را ندارند جلوگیری کنند. اما همواره بررسی اعتبارنامهها با حواشی بسیاری همراه بوده است. گاهی سلایق سیاسی و گاهی نیز تخلفات اقتصادی و حتی قضایی، موجب عدم تصویب اعتبارنامه نمایندگان شده است. گروکشی نیز از اقدامات متداول نمایندگان است تا بتوانند مهر تأيید را برای اعتبارنامه خود بگیرند. در مجلس نهم نیز بسیاری با همین حربه در مجلس باقی ماندند و برخی دیگر نیز با وجود محکومیت قضایی و البته با حمایت گروههای خاص در مجلس ماندنی شدند تا در چهار سال آینده ناظر بر حسن اجرای قانون در کشور باشند!
16 خرداد:
اعتبارنامه جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد با اعتراض مجدد علاء الدین بروجردی به کمیسیون تحقیق ارجاع شد. قدوسی نیز به اعتبارنامه بروجردی اعتراض کرد. اختلافات این دو نماینده به اتهاماتی برمیگردد که کریمی قدوسی درباره اختلاس سه هزارمیلیاردی به بروجردی وارد كرده و او را متهم به دست داشتن در این پرونده کرده بود.
با اعتراض حامد قادر مرزی به اعتبارنامه حسین نجابت و طبیب زاده، اعتبارنامه این دو منتخب به کمیسیون تحقیق ارجاع شد.
پس از اعتراض توکلی، اعتبارنامه ایرانپور با 10 رأی مخالف و 6 رأی موافق در کمیسیون 13 تأیید نشد.
بهدلیل اعتراض ایرانپور، اعتبارنامه 9 تن از نمایندگان تهران به تصویب نرسید. ایرانپور از اعتراض خود به اعتبارنامه 7 نماینده تهران صرفنظر کرد و فقط اعتبارنامه احمد توکلی و الیاس نادران به کميسیون تحقیق ارجاع شد.
ایرانپور از مهدی کوچکزاده نماینده تهران بهخاطر توهین به خود در صحن علنی مجلس به دادگاه شکایت میکند. کوچکزاده وی را به گروگانگیر تشبیه کرده بود.
22 خرداد:
عبدالرضا عزیزی سخنگوی کمیسیون تحقیق: «اعتبارنامه نادران، بروجردی و کریمی قدوسی در کمیسیون تحقیق تأیید شد. در خصوص اعتبارنامه احمد توکلی از شورای نگهبان استعلام خواهد شد.»
زهره طبیبزاده و حامد قادرمرزی شکایت خود را از یکدیگر پس گرفتند.
29 خرداد:
شعبه 14 دادگاه تجدید نظر استان اصفهان رأی خود را در خصوص حکم دادگاه بدوی علی ایرانپور صادر و حکم اولیه را تأیید کرد.
7 تیر:
اعتبار نامه حبیب الله برومند، فتح الله حسینی و موسوینژاد در جلسه غیرعلنی به بحث گذاشته شد و سپس در جلسه علنی به تصویب رسید. با انصراف نمایندگان از اعتراض به اعتبارنامه الیاس نادران، اعتبارنامه وی در صحن علنی تصویب شد.
تنها اعتبارنامه توکلی نماینده تهران از میان منتخبان مجلس نهم هنوز در کمیسیون تحقیق به تصویب نرسیده است
3 خرداد :
مصطفی محمد نجار وزیر کشور: وزارت کشور اعتبارنامههای نمایندگان منتخب در دور اول و دوم انتخابات را به مجلس ارسال کرد.
8 خرداد:
علی لاریجانی: در بررسی اعتبارنامهها مواردی بررسی خواهد شد که در شورای نگهبان به آن رسیدگی نشده است. اگر ایرادی به اعتبارنامه کسی گرفته شد، افراد تلافی نکنند. مجلس میدان رزم نیست!
10 خرداد:
احمد توکلی نسبت به اعتبارنامه حبیب برومند نماینده پارس آباد اعتراض کرد. اعتبارنامه حبیب برومند در مجلس چهارم تصویب نشد و وی از مجلس چهارم اخراج شده بود.
مهدی کوچک زاده نسبت به اعتبارنامه علی ایرانپور منتخب مردم مبارکه اعتراض کرد و ایرانپور در اقدامی تلافیجویانه به اعتبارنامه 22 نماینده تهران بهصورت یکجا اعتراض کرد.
فاطمه آلیا منتخب تهران نسبت به اعتبارنامه کاتب منتخب گرمسار اعتراض کرد و بهدنبال اقدام وی، کاتب نیز نسبت به اعتبارنامه تمام 30 منتخب تهران اعتراض کرد. کاتب در لحظات آخر مهلت قانونی توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده بود.
در حالیکه پس از تأیید اعتبارنامه دو سوم نمایندگان باید بلافاصله هیأت رئیسه دائم مجلس انتخاب شود، با توجه به اعتراض به اعتبارنامههای محمدرضا باهنر و محمد حسن ابوترابی فرد کاندیداهای نایب رئیسی مجلس نهم، انتخابات هئیت رئیسه دائمی مجلس برگزار نشد!
17 خرداد:
اعتبارنامه علاءالدین بروجردی، حمزه برومند و علی ایرانپور به کمیسیون تحقیق مجلس ارجاع شد.
21 خرداد:
اعتبارنامه فتحالله حسینی منتخب مردم قصرشیرین و سید مهدی موسوی نژاد منتخب مردم دشتستان با اعتراض احمد توکلی به کمیسیون تحقیق ارجاع شد.
اعتبارنامه حامد قادرمرزی منتخب مردم قروه با اعتراض مجدد زهره طبیبزاده در صحن علنی مجلس به کمیسیون تحقیق ارائه شد.
سخنگوی کمیسیون تحقیق از تصویب اعتبارنامه ایرانپور و برومند در کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی خبر داد
24 خرداد:
اعتبارنامه جواد کریمی قدوسی و علاءالدین بروجردی با انصراف این دو از اعتراض نسبت به یکدیگر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
6 تیر:
الیاس نادران اسناد محکومیت ایرانپور در دادگاه را به جرم سرقت چک و جعل 4 عنوان علمی در صحن علنی مجلس ارائه داد اما در نهایت با 150 رأی، اعتبارنامه وی تصویب شد.
تلاش سخنگوی کمیسیون تحقیق برای تصویب اعتبارنامه ایرانپور با اعتراض برخی از نمایندگان مواجه شد.
بیش از 175 فعالان رسانهای نسبت به پیگیریهای احمد توکلی و الیاس نادران در مجلس مبنی بر رد اعتبارنامه منتخبین مسألهدار مجلس تقدیر و تشکر کردند
انتظار ادعای کاسبکارانه و تأویل منفعلانه نیست
وجوه معنایی انتظار/دکتر محسن اسماعیلی
1- مهدویت؛ امید مشترک بشر: «... او خواهد آمد». این آرزوی بزرگ که سرانجام دستی از آستین حق در خواهد آمد و تمام رنج و اندوه بشر را پایان خواهد بخشید، اختصاص به شیعیان ندارد. همه مذاهب و فرقههای مسلمان این اندیشه را پذیرفتهاند. آنان فقط در برخی جزئیات و خصوصیات با یکدیگر اختلافنظر دارند؛ وگرنه، اصلِ «مهدویت» چیزی نیست که مسلمانی بتواند آن را انکار کند. گذشته از روایات بسیار متعدد و معتبر، این آیههای جاودان قرآن است که وعده آمدن او را میدهد؛ آمدنی که منت بر مستضعفان است و آنان را رهبران و قدرتمندان زمین میکند. مانند سوره قصص، آیه5: «وَ نُرِیدُ أَن نمُن عَلی الذِینَ استُضعِفُوا فی الاَرْضِ وَ نجْعَلَهُمْ أَئمه وَ نجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ».
مهدویت و انتظار آمدن منجی، حتی اختصاص به مسلمانان هم ندارد. نگاهی به تاریخ و یا به بشریت امروز نشان میدهد که «انسان» و «انسانیت» در انتظار یک حادثه است؛ حادثهای شیرین و امیدبخش که نمیداند از کجا و چگونه در اعماق وجودش جا گرفته است. برای همین است که با وجود همه سیاهبختی و نکبتی که زیادهخواهان برای بشریت پدید آوردهاند، هنوز هم همه به این آرزو دل بستهاند که «پایان شب سیه سپید است». متونی که از برخی ادیان باقی مانده است، بهرغم همه تحریفها و دستبردها، آمدنِ « او» را بشارت دادهاند؛ چراکه حذف این بشارتها، گرفتن روح از بدن انسان است و پاشیدن گردِ مرگ بر جهان هستی؛ چیزی که آنان هم نمیخواهند و اگر هم بخواهند، نمیتوانند. علاوهبر این متون دینی، قرآن هم تصریح کرده است که مثلا این وعده در «زبور» هم بوده است سوره انبیاء، آیه 105: «وَ لَقَدْ کتَبْنَا فی الزبُورِ مِن بَعْدِ الذکرِ أَن الاَرْض یرِثُها عِبَادِی الصالِحُونَ.» در تفسیر قمی نیز در ذیل این آیه چنین آمده است: منظور از اینکه زمین را بندگان صالح خدا به ارث میبرند، مهدی قائم (علیه السلام ) و یاران او هستند. حتی موسی هم در برابر قوم بهانهگیر خود دستور میداد تا با کمک گرفتن از خدا صبر کنند و در انتظار پیروزی آخر باشند. سوره اعراف، آیه128: «قَالَ مُوسی لِقَوْمِهِ استَعِینُوا بِاللهِ وَ اصبرُوا إِن الاَرْض للهِ یورِثُها مَن یشاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ الْعَاقِبَه لِلْمُتقِینَ»
2- مهدویت و انواع خیانتها: پس «مهدویت» امید مشترک بشریت و مایه خوشبینی او به زندگی و جهان هستی است. با این «انتظار» است که رنج و اندوه انسان قابل تحمل میشود و روزنهای بهسوی پیروزی و رستگاری پیدا میشود. اگر امید به آینده از بین برود و آدمی هیچ احتمالی برای پایان دردها و فلاکت خویش ندهد، برای چه بماند و رنج بیپایان را به دوش کِشد؟! انسان بدون امید میمیرد و موتور حرکت و تلاش خاموش میشود. این راز بزرگ در حدیثی چنین بازگو شده است که «عیسی علیه السلام نشسته بود و پیرمردی با بیل زمین را شیار میکرد. عیسی فرمود: بار خدایا! آرزو (امید) را از او برگیر. آن پیر در دم بیل را کنار نهاد و دراز کشید. ساعتی گذشت و عیسی گفت: بار خدایا! آرزو را به او بازگردان. آن پیر بیدرنگ برخاست و شروع بهکار کرد.»
واقعیت آن است که دشمنان و بدخواهانی که نمیتوانستهاند نور امید و انتظار فرج را از دل و فطرت بشر ریشهکن کنند، سالها است كه چشم طمع به منحرف کردن این آرزو و تبدیل آن به ضدخود دوختهاند. این خیانت و جنایت بزرگ عمدتا به یکی از این دو شکل اجرا شده است؛ ادعاهای دروغ و کاسبکارانه و نیز تأویلهای نادرست و منفعلانه!
3- ادعای مهدویت یا سفارت: چون شعلههای «انتظار فرج» از اعماق جان هر انسانی زبانه میکشد و از آنجا که هر کس، دانسته یا نادانسته، چشم به راه مرد بزرگی است که فطرت و دین (که آن هم فطری است) به او وعده کردهاند، همواره در طول تاریخ شاهد سوءاستفاده مدعیانی بودهایم که خصوصا پس از وعدههای پیامبر اسلام، خود را «مهدی» یا همان منتَظَر موعود معرفی کردهاند. به این گروه پر شمار، البته باید کسانی را هم افزود که خود چنین ادعایی نداشته و یا حتی از آن اعلام برائت هم کردهاند، اما یاران و هواداران آنها، از روی شدت علاقه و یا با سوءاستفاده از شخصیت و جایگاه آنان و برای تأمین منافع خود، چنین دروغی را شایع کردهاند.
ظاهرا چنین حادثهای در تاریخ اسلام، اولینبار برای «محمد بن حنیفه» اتفاق افتاد. پس از او همین اتفاق برای «زید بن علی»، «محمد بن عبدالله محض» یا همان «نفس زکیه» و افراد بسیاری تکرار شد. سوءاستفادههای سیاسی از مهدویت تا آنجا است که حتی منصور، خلیفه عباسی، عمدا نام فرزندش را مهدی گذاشت، تاشاید بتواند، بایک عوامفریبیِ آشکار، عدهای از مردم را فریب دهد و بگوید آن مهدی که شما در انتظار او هستید، پسر من است.
4- ادعای ارتباط و ملاقات: نوع دیگر از تکسب با ایده انتظار، ادعای ارتباط و رؤیت و یا تعیین وقت ظهور است. اینان با تواضع و شکسته نفسی! ! فقط ادعای ارتباط با امام موعود را مطرح میکنند، شفا میدهند و گره گشایی میکنند وگاهی هم وقت ظهور را تعیین میکنند. در متون دینی با این نوع از شیادی و تعیش به همان شدت برخورد شده که با مدعیان مهدویت برخورد گردیده است. این نوع سوءاستفاده را خود آن حضرت هم در آخرین نامه به آخرین نائب خاصش پیشبینی فرمود. البته راه ملاقات بهطور کلی بسته نیست و این شرافت بزرگ ممکن است پس ازسالها مجاهدت برای نوادری از نوادر پیدا شود. اما آنان کسانی هستند که مُهر بر لب دارند و از دیدار یار، نان و نام نمیطلبند.
مسأله این است که باز شدن دکان ادعای رؤیت، رواج بازار شیادی را در پی دارد؛ همانگونه که تعیین وقت موجب سرخوردگی و نا امیدی میشود. و این، هر دو، به اصل ِ انتظار آسیبهای جبران ناپذیر میزند. امام صادق علیه السلام فرمودهاند: «هر کس برای تو وقت تعیین کرد، بیمحابا آن را دروغ شمار؛ زیرا ما برای هیچ کس هیچوقتی تعیین نمیکنیم». «مَن وقتَ لک من الناسِ شیئا فلا تَهابَن أنْ تُکذبَهُ، فلَسْنا نُوَقتُ لأحدٍ وَقْتا.»